Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
kanaler

Karlsson:

Behövs det särkild kompetens för båt genom kanalerna i europa (har kustskeppare) Gärna förslag om böcker. MVH

Canaljen
Senast inloggad: 2013-08-09 - 10:31

Jan Behring:

Kanalintyg krävs bl a. Dessutom viss speciallitteratur. NFB anordnar säkert kurser i vinter igen. Jag gick en 4-timmars, vilket räckte. (Väl i kanalerna var det inte så dramatiskt, och ingen frågade efter kompetensen, men man vet ju aldrig). Lycka till!
Canaljen
Senast inloggad: 2013-08-09 - 10:31

Jan Behring:

Först skaffade jag "Handbok för kanalfarare" CE Tovås. Efter kvällskursen köpte jag sedan de olika flod- och kanalavsnitten, Rhone, Saone, Rhen, Mosel osv för ca 25 Euro styck, samt en planeringskarta över alla Eu-kanaler. Jag handlade på plats hos HanseNautic.de i Hamburg. Akta så ingen bok restas det blir dubbelt så dyrt! Man kan även handla hos Reed´s Nautical shop i London. Nautiska förlaget vid Skeppsbron i Stockholm går också, men de är nog dyrare. Kolla på deras websidor. Lycka till!
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 22:42

Lars:

Nämden för båtlivsutbildning har anvisningar om vad för literatur man behöver ha med sig för att gå på kanalerna. Man kan också hämta provet som man skall skriva för att få intyget. Allt finns på deras hemsida www.nfb.a.se under förhörsförättare, blanketter. Längst ner på sidan under Andra blanketter, finns Kanalintyg enligt CEVNI. Lars