Hoppa till huvudinnehåll
majo01
Senast inloggad: 2023-07-05 - 10:01
Kabel i mast

Mats Jones:

Jag skall montera VHF-antenn och tv-antenn i masttoppen på min Maxi 77. Hur får jag fram kablarna i mastprofilen? Babuchka

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:36

Björn J.:

I en sexmetersmast borrade jag ur popnitarna till mastfot och masstopp och förde in ett skarvat vp-rör (=elektrikerrrör) på detta rör fästes sedan en antennkabel som drogs genom masten. Mastfoten och toppen nitades sedan fast igen. Hål borrades också i toppen och vid foten där kabeln gick in och ut i en tät gummibussning. Ett fall, i samma mast petades på plats en annan gång med ett tantal ihoptejpade tumstockar, och det gick ju men var besvärligt.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:36

Tomas:

Selden Mast har beskrivning på hur man kan klämma in kablar i likrännan, vid sidan av liket/travarna. Kablarna hålls på plats av särskilt stabila skumplastkuddar och om jag minns rätt finns det till och med ett särskilt verktyg för att få kuddarna på plats. Om metoden verkligen passar en Maxi-mast vet jag dock ej.
Bengt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:36

Bengt :

I min 15 m mast förde jag in ett VP-rör såsom Björn beskriver men med antennkabeln inne i röret. När jag sköt in VP-röret lade jag en limsträng, sicaflex, på översidan och när röret var på plats roterade jag detta så att limfogen fäste mot masten.OBS tid för härdning. Det har nu fungerat i 20 år utan att skramla i masten