Hej
Finns det någon med råd och erfarenhet i följande fråga:
Jag har en välfungerande äldre plotter med anslutning till AIS, till äldre välfungerande radar och till antennanslutning på VHFen (Mycket NMEA 0183-lödning). Plotterns sjökort är dels fabriksinstallerat kort (Europa och Skandinavien) och rejäla Navionics Compact Flash. Som seglare kan jag leva med att den inte är lika stor/snabb som en nyare. "Marknaden" vill gärna sälja på mig nya prylar för mycket pengar och uppdaterade elektroniska kort är numera de pyttesmå SD/MSD.
Så i stället för att lägga många tusenlappar på ny plotter tänkte jag komplettera de äldre fungerande systemen med en strömsnål padda för nedladdningsbara kort från t.ex. Sea Pilot eller annat. På så vis har jag uppdaterade kort på en enhet som slås på när jag närmar mig kust/hamn. Vad säger medlemmarna om idén. Vad är viktigt att tänka på när det gäller plattan; skärmljus, strömförsörjning och tid (ladda med 12 V?), fuktskydd, robusthet mot stötar, nedladdning av kort mm. Om idén håller borde jag kunna behålla många gamla papperskort (har vi väl alla?).
Tack på förhand för era värdefulla erfarenheter
- Logga in för att skriva kommentarer
- 462 visningar