Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
Internationell blå bok

Sven-Olof Pettersson:

Från båtuthyrare i Kroatien får man nu allt oftare höra att "Myndigheterna där nere" har för avsikt att kräva "Internationell Blå bok" vad gäller navigationskompetens. Alltså skulle inte de "förarintyg eller kustskepparintyg som vi normalt har i Sverige gälla som kompetensbevis i framtiden. Kan nuvarande intyg konverteras till "Blå bok" och i så fall av vem?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Om du skickar in dina bevis på Förarint. och Kustskepparint. + jämna pengar till NFB:s kansli så får du tillbaka en blå Intygsbok med detta infört. Det räcker egentligen med Kustskepparintyget eftersom det förutsätter att man har Förarintyg då. (NFB= Nämnden för Båtlivsutbildning) Titta på www.nfb.a.se för information m.m. Hälsningar Stefan Kindeborg, NFB-styrelse
Lars-Anders We… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-19 - 00:46

Lars-Anders Westlin, SXK-Medelhavsseglare:

Efter vad jag läst kommer Kroatien att efter 1 jan 2006 kräva att befälhavare har minst förarbevis för segling i Kroatiska vatten. Man kräver då att dokumentet ser ut som i hemlandet. Det är ungefär andemeningen i det dokument som jag biträtt översättaren med när han utformat en svensk översättning av bestämmelserna. Jag har dock ännu inte sett den slutgiltiga översättningen. Det här är naturligtvis ett problem om förarbeviset bara är skrivet på svenska för då är det ingen i Kroatien som förstår vad som står där. Därför kan jag tänka mig att man nu kommer att kräva att förarbeviset (eller ett högre bevis) ska vara översatt till engelska. Den internationella blå boken eller Intygsbok som den kallas i Sverige löser detta problem eftersom den är översatt till engelska, tyska, franska och spanska. I boken kan man samla samtliga sina olika kunskapsbevis, t ex VHF-certifikat, radarintyg, kanalintyg m m. Skicka samtliga originalintyg till NFB, Box 24015, 104 50 STHLM, så skriver de ut en Intygsbok för dig. Det kostar en peng. Jag tror det är 50 eller 100 SEK. Du kan också nå dem per tel 08 - 663 79 93, e-post: info@nfb.a.se, web: www.nfb.a.se, besöksadress: Pontins väg 6, Djurgården, Sthlm.
Bifogade filer