Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
GPS vs DGPS

Toni:

Detta kommer inte att bli en fråga utan mera ett konstaterande av en vanlig missuppfattning bland båtfolk jag mött i olika hamnar och vikar runtom Sverige. Jag installerade en DGPS motagare i min båt och många har kommenterat att detta är idag onödigt pga att SA störningen borttagits och att en "vanlig" GPS har tillräcklig noggranhet. Det är inte riktigt så enkelt att GPS och DGPS kan likställas ifråga om positions noggranhet idag. DGPS:ens fördel är fortfarande den så kallade "Position integrity monitoring" (På svenska "positions integritets övervakning", fritt översatt). Detta system "säger" till din DGPS om en satellit ger felaktig information. En vanlig GPS kommer inte att uppfatta ett fel och använder glatt alla tillgängliga satelliter även om en eller flera ger fel information = fel position. (Tills myndigheterna i USA "låser" satelliten, men detta kan ta tid.....Ibland flera timmar) DGPS systemet bygger på landbaserade referens stationer som hela tiden övervakar noggranheten av varje satellit som syns över horisonten. Om tex PRN 11 (Satellit nummer) skickar en tidsangivelse som ger ett avståndsfel på +4m vid referens stationen så skickas denna information till din motagare ombord och din DGPS kommer dårefter "rätta" signalen från PRN 11 med +4m. Rättningar av alla satelliter skickas hela tiden till din DGPS motagare på detta sätt. Om en satellit "ballar ur" och börjar sända information som är helt uppåt väggarna så säger referens stationen till din motagare ombord att inte använda denna satellit överhuvud taget. Detta ska enligt lag ta max 2 min f.o.m att satelliten började spöka. En vanlig GPS kommer inte att "märka" att sateliten är felaktig och kan ge positioner som i värsta fall är flera 100m eller till och med flera 1000m fel. Inom yrkessjöfart krävs det att fartygen har en viss noggranhet i positioneringen och detta kan endast uppnås genom DGPS motagare eller motsvarande (Se nedan). Idag fins det även satellit baserade "referens stationer" där rättningen skickas från satelliten istället för en markbaserad station som med DGPS systemet, de fungerer på samma sätt men signalen från de satellit baserade systemen kan fås över hela världen medans DGPS systemet endast fungerar där detta är utbyggt (I Sverige fungerar detta system fint fint). Frågor och kommentarer är alltid välkommna!

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Kör året runt "överallt". Övervägde att installera DGPS, men nogrannheten utan DGPS räcker enl. mitt förmenande, för "vanlig" navigation. Kör i nätter och dimma utan optisk sikt. Våra sjökort är inte så exakta att "millimeter" position kan uppnås. Med en "försiktighetsmarginal" på >50 meter har jag klarat av att ta mig fram utan DGPS. Köp något roligare för DGPS pengarna istället. Men om man är ute efter att hitta tillbaka i gamla spår eller till positioner med mycket små små marginaler kan DGPSen vara till nytta. Jag har sett helt tokiga positioner på plottern, men oftast är det "sjökortsfel" till 99%. 1% är störningar från broar djupa kanaler etc.
Bifogade filer
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:17

Magnus:

Professionell DGPS har säkert bra funktioner enlig inlägget. De flesta fritidsbåtars GPS-system kan ställas in att utnyttja WAAS(usa)/EGNOS(Europa) som är en extra satellit som sänder DGPS-liknande information. Moderna fritids-GPS tar emot ganska många satelliters signaler och är inte så känsliga för fel ifrån en enstaka, det finns såpass många den ser att denklarar det utan större avvikelser (såvitt man kan uppfatta dess resultat) Men om den enda EGNOS-satelliten skyms ett tag så förefaller det enlig både min och andras erfarenhet så att då kan positionerna hoppa iväg en stund innan default icke-EGNOS positionsbestämning gör det hela tämligen rätt igen. Min slutsats har blivit att på GPS-er som tar emot minst 12 satelliter och som oftast har kontakt med minst 6 stycken så stänger jag av EGNOS. Hellre inom 5 meter rätt nästan jämt än väldigt fel ibland....
xyz (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:17

xyz:

Det är billigare att titta runt omkring och se efter var man är. För övrigt måste man ändå hålla uppsikt. Den största fördelen med en GPS är dess loggfunktion, fart, distans och kurs. För dessa uppgifter behövs inte DGPS i samma omfattning. (Eftersom det förmodligen är ungefär samma fel vid nästa posistionsbestämmning.)