Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Gps-plotter

Bo Jonsson:

Hej ! Finns någon aktuell jämförande utvärdering av gps-plotters - om så - var då ? Mvh/Bosse

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Bosse, Jag säger att det inte finns och det går inte att göra någon som är bra. Det finns för många tillverkare av GPS-plotters, för många modeller och för många varianter. På marknaden finns allt ifrån små handhållna enheter till plottrar med 20" skärm... En del båttidningar gör ibland en test av 4-10 olika och ger omdömen om dem och korar en "segrare" men jag har aldrig sett en sådan test som har känts som ens i närheten av bra. Och ännu mindre komplett på något vis... Om du vet vilka funktioner du vill ha, vilken storlek du vill ha och vilket pris du vill betala så kanske en sådan test kan ge dig lite stöd i valet men knappast mer. Dessutom så det troligen så att den som du tycker verkar bäst när du har läst en sådan test inte säljs längre för den har ersatts av en ny modell eftersom utvecklingen går så snabbt på detta området numera. Men gå till biblioteket och titta igen samtliga båttidningar ifrån de senaste 6 månader och se om du hittar några tester som testar ungefär den typ av GPS-plotter som du önskar. Så. Ett långt svar som säger ingenting mer än NEJ om du skall lyssna och tro på mig. Mvh. / Thomas.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 14:23

Björn J.:

Hej! Även detta ett långt "ickesvar": Det är ju så att man får olika favoritmärken, varesig det är elektronik ombord eller någonting annat. Jag själv köper alltid "Åkes Hönökaka" men om man nu vill ha mer fiber är detta inget bra val... Kanske dålig jämförelse, men jag köper nästan alltid Sony Ericson när det gäller mobiltelefoner privat och till jobbet, eftersom jag trivs med menyerna i dessa telefoner. Likadant kan jag känna med navigatorer, jag har en gammal stenåldersnavigator med firmanam som börjar på "G" och tittar nu på nya produkter från samma firma, ävensom de nya modellerna har pekskärmar och en massa annat nytt så känner jag igen mig i menyer och funktioner. Det är nog mycket det man skall kolla när man köper sig en navigator (eller mobiltelefon, kanske inte bröd...) att man känner sig bekväm med handhavandet. En sak är ju att hantera utrustningen när båten ligger stilla i hamn, en annan sak när man är ute på sjön och det gungar en del, och man inte kommer åt läsglasögonen, eller då stjärnan "Sol" bländar eller rent utav lyser med sin frånvaro... På båtmässor och i butiker sitter det utställningsnavigatorer snyggt placerade och presenterade för den tilltänkte kunden, men så ser det ju sällan ut i verkligheten i båten, det får man ju tänka på också. Men jag tror nog att det är plånboken eller bankkontots innehåll som i första hand hänvisar dig till en grupp navigatorer från olika tillverkare. Sedan kanske det är storleken (som direkt är avhängd av priset) som avgör vad du har fysisk plats med i din båt. Kanske sedan uppsjön av finesser, måste man ha tredimensionellt ekolod inbyggt? måste man ha möjlighet att ansluta radar, kamera, väderleksgivare, stektermometer till mikron, glassmaskin, kabel-TV och DVD? Skruvade till det litet, men nutida navigationsinstrument tycks inte ha några begränsningar till ihopkopplingsmöjligheter med annnan elektronik ombord. Sedan hur du använder din båt och hur du kommer att navigera med din navigator ombord... Skall du in i stengärdesgårdarna söder om SydKoster? skall du korsa diverse oceaner för att nå Påskön? Skall du bara hitta kortaste vägen mellan A och B? Vill du hitta de bästa fiskevattnen? Skall du navigera i mörker och dimma och vill komplettera med radar? Tror väl också att man kan få en AIS inbyggd eller tillkopplad. Seglare är ju också intresserade av en låg strömförbrukning. Ju större skärm desto mer ström drar i allmänhet apparaten. Och så då, det där med multifunktioner igen. Har du redan ett bra ekolod ombord, eller vill du köpa en navigator med inbyggt lod, sparar ju då en apparat, och det blir billigare än att köpa både separat lod och navigator, men informationsutbudet på skärmen blir med plottrigt och svårtytt... kanske. Nä, jag tror nog det där med jämförelser i samma prisklass olika navigatorer emellan är väldigt personligt, man får lätt favorieter. Så kolla runt och se hur användarvänliga olika navigatorer är, tänk att du skall använda dem i en gungande båt, kanske utan läsglasögon och kanske solbriller på nosen istället... Sedan det där med dator, laptop ombord, har man en dator kan man ju lika gärna komplettera denna med en GPS-puck och nav-program samt digitala sjökort. Jag tror att det blir betydligt billigare, men datorer i allmänhet gillar inte väta och fukt. Men du får en större bildskärm och kan ju använda datorn till annat... DVD, loggbok, Internetsurfning, spindelharpan, och spel till "barnen"... Kapten Stofil (världens främste bakåtsträvare) hade nog köpt en solskiva, jakobstav och fotogenlykta om nu inte sådan är för modern.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Det ryktas att någon plottertillverkare skall få Sjöfartsverkets vektorkort i sina plottrar, avtal skall vara skrivit men ingen har ännu gått ut med detta offentligt. Får vi Sjöfartsverkets sjökort i våra plottrar så vet vi att sjökorten är det bästa som står att få. Hälsningar Ove
Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 14:23

Johan :

Titta i de engelska tidningarna, dom brukar ha något mer seriöst eller ska vi säga omfattande, upplägg på sina jämförelser. Jag tänker främst på Yachting Monthly, Practical Boat Owner och Yachting World. Sen håller jag med Björn om att det är mycket av tycke o smak gällande användargränssnitt. Precis som vid köp av både telefon, kamera etc. På samma sätt somför all annan elektronik går dessutom utvceklingen vansinnigt fort så en test från förrförra året är inte så aktuell. En parameter är integration. Är det en liten motorbåt där detta är enda navigationsinstrumentet utöver en magnetkompass, ja då har man full frihetsgrad. Men det blir en helt annan sak om det ska integreras i ett system i en (större) med både vind, log och autopilot. NMEA i all ära men tillverkarnas "egna nätverkslösningar" gör livet lättare för amatören. Mitt resonemang leder, precis som flera före mig, till att det inte går att välja utifrån en "testvinnare" utan du måste utgå ifrån dina egna behov och förutsättningar.. Blev du hjälpt av det? Tveksamt!?
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 14:23

Per Leward:

Hej Bosse! För att komma runt problemet kan du gå in på www.tridentnav.se och ladda hem en demo på detta navigationsprogram. Här kan du göra dina personliga skärmvyer helt efter egna önskemål och behov. Programmet använder dessutom Sjöfartsverkets nya vektoriserade kort S57 och S63, de enda som är godkända för yrkessjöfarten! Programmet är helt PC-baserat och är klart för funktioner som AIS, vinddata, logg, lod, motordata(VP), autopilot etc. Med en bra GPS har du här en optimal lösning som du kommer att bli nöjd med. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se