Hoppa till huvudinnehåll
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35
GPS antenn

Björn Johansson:

Hej Jag har en älde Garmin som jag använder för backup för min Raymarine C70. Jag har ingen Raymarine GPS antenn utan kopplat Garmin NMEA signalen till Raymarine samt en USB vid sjökortsbordet i ruffen. För att inte vara beroende av den äldre Gramin undrar jag om man kan köpa separat Garmin GPS antenn och koppla den på samma sätt dvs GÅR det att koppla Garmin extern GPS antenn till Raymarin plotter och USB Hälsn Björn

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:08

Magnus:

Det kan fungera att använda en ren GPS-antenn (alltså en som i sig inte innehåller en GPS-mottagare) av ett fabrikat ihop med en GPS-mottagare av ett annat fabrikat. Oftat stämer då inte GPS-antennens anslutningskontakt med den på GPS-mottagaren. Man kan med lite händighet ordna detta med att byta kontakt, alternativt att löd-skarva ihop koaxialkabeln från antennen med en dit med rätt kontakt som passar i GPS-mottagaren. Jag har själv det senare arrangemanget för att koppla ihop en urgammal Magellan GPS-antenn med en Garminplotter. Och det fungerar utmärkt. I frågan ovan förstår jag inte riktigt skrivningen "Raymarine samt en USB" ....