Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Garmin BlueCharts

Joakim Nömell:

Hej på er. Ämnar byta ut min gamla trotjänare Garmin GPS48 (om nån e intresserad) mot en ny Garmin GPSMAP 60C med BlueCharts. Men det är ju en rätt dyr investering så jag tänkte hör aom någon vet hur de fungerar eller har erfarenhet av dessa kort? I stora båten använder vi PC men tanken med Bluecharts var för segling och lilla båten där vi inte kan ha med PC. Tacksam för tips.

Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 08:54

Fredrik:

Det här är tredje säsongen jag har använt mig av en Garmin 188C med BlueChart sjökort i. Bortsett från att BlueChart är vansinnigt dyrt så fungerar de mycket bra. Den senaste tiden har det varit stora förbättringar på de svenska BlueChart korten (alltså de som täcker svenska farvatten), från version 5 till version 7 är det t.ex. många förbättringar. Jag vet inte hur det är med Garmin 60C men på 188C kan man antingen köpa färdigprogrammerade kassetter över de områden man är intresserade av, eller tomma kassetter i kombination med en CD-skiva med alla områden i Europa till vilken man köper en kod som låser upp det område på CD:n man är intresserad av (och sedan för över från CD till kassett). Priset var (är?) samma. Garmin har fått mycket kritik för det onödigt omständiga och komplicerade licensförfarandet och för att det är väldigt svårt för en kund att bedömma vad slutpriset på en Garminprodukt blir, det är viktigt att komma ihåg. Man kan sedan uppgradera en befintlig licens för ett givet sjökortsområde för c:a halva priset jämfört med nypriset för samma område. BlueChart är vektoriserade sjökort, dvs förenklingar av riktiga sjökort. Att det är si och så med noggrannheten i riktiga sjökort torde ge en bild om hur det förhåller sig med BlueChart. Detta gäller dock generellt och är inget unikt för just Garmin, dock något som är otroligt viktigt att ha väldigt klart för sig till sjöss. Vektoriserade kort ger allmänt en del fördelar då man t.ex. kan filtrera bort oönskad information (djup större än ett visst värde, fyrinformation dagtid, osv) för att ge en renare bild. BlueChart skiljer sig lite från andra vektoriserade sjökort på så sätt att ett BlueChart sjökort är en avbildning av det riktiga sjökortet i samma skala. Så är inte fallet med t.ex. Raymarine. Det gör att det är enkelt att följa med på de vanliga båtsportkorten eftersom skalan är densamma, men kan te sig lite "hoppigt" då man går från ett sjökort till ett annat. Jag kan sakna tillgång till Hydrographicas specialkort i BlueChart men rykten säger att det är på gång. Lycka till! :: Fredrik
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 08:54

Joakim Nömell:

Hej och tack för ditt svar. Nej GPSMAP 60C har inga kassetter eller SD-kort, bara internminne på 54MB som räcker för Stockholmss kärgård. Skulle nog hellre välja en kassettmodell om det var till stora båten så att man kan byta lättare men det är inte tanken i det här fallet. Dyrt men jag hoppas det fungerar väl.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 08:54

Fredrik:

Ingen orsak. Jag har för mig att man med en betald licens får använda BlueChart sjökorten i två Garmin enheter, men att de i övrigt är låsta. I licensieringsprocessen måste man ange serienumret på den GPS man vill använda korten i och sedan fungerar de bara med just den enheten. Vill minnas att det tillåts två enheter på en licens, men det kan vara värt att dubbelkolla. :: Fredrik
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 08:54

Anders:

Varje sjökortspaket har två lediga koder vilket innebär att man kan öppna sjökorten för två oberoende Garminenheter. Jag har bara använt en och kan sälja den andra koden. Det är Atlantic v.7. Jag har använt min kod för att öppna sjökortspaketet MEU046R (Malmö-Öregrund inkl Åland, Gotland och Öland). Jag antar att kod nr 2 måste användas för samma sjökortspaket. Mvh Anders, Västerås
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 08:54

Joakim Nömell:

Tack för alla svar. Jag har nu fått igång det hela och det verkar fungera fint. Det jag inte lyckats med som inte verkar fungera, är att radera ur GPSen från PC (Garmin GPSMAP 60C). Har man skapat en massa waypoints, rutter och tracks i GPSen orkar man inte sitta och namnge dem där. Då tankar jag ner dem till MapSource i PCn, byter namn och laddar upp dem igen men då tas inte det gamla bort. Riktigt trist faktiskt. Annars tycker jag upplåsningen var krånglig. Men den är säkert ganska säker. Ska bli spännande att se vad som händer när jag installerar BlueChart-CDn på min andra pC om jag måste göra om upplåsningsproceudren eller vad som händer.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 08:54

Anders:

Jag har en GPSMap 76C, som ju är samma som 60C fast med lite mer minne. Jag fick också ett kryptiskt problem med minnet. Jag hade tömt allting, ändå fick det inte plats med mer än ca 55MB. Minnet är totalt 115MB. Då gjorde jag en "Factory Reset" och allt löste sig. Förvisso ställdes allt om från början, almanacka, språk, allt. Det tar därefter ca 15 minuter att göra en "kallstart". Sök på Google, eller kolla här --> http://www.gpsinformation.org/dale/secret.htm Mvh Anders