Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Felindikering på gps-plottrar

Bernt Schiller:

Hej! Vi var i förra veckan ute och seglade vår Najad 360. Både den stationära plottern och hand gps-plottern visade betydande fel i förhållande till verkligheten. I förhållande till alla utmärkta prickar och andra sjömärken visade plottrarna att vi passerade på fel sida, vilket vi naturligtvis inte gjorde. Har det skett någon ändring i satelitsändningarna så att plottrarna måste kalibreras om eller är det något annat fel? Tacksam för hjälp Bernt Schiller

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN. :

Hej Bernt. För bedömning av iakttagelserna vore det bra att få lägesuppgifter enligt sjökorten på några av de sjömärken där stora fel upptäcktes. Då kan man eventuellt se om det i närområdet finns risk för störande reflexer av satellitsignalerna eller andra felkällor. Uppskattning av båtens kurs och avstånd till märket vid passage och vad plottrarna angav för plats och avstånd? Var på båten fanns de två mätutrustningarnas antenner vid mättillfället? Har i navigatorn inprogrammerats någon kompensation för valda antennplatser? Hälsningar Ernst.
Hans (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:08

Hans:

Är rätt kartdatum inställt? Hur stort är felet. Fel under 10 meter är inga fel. Större noggrannhet än så skall man inte räkna med. Jag har många gånger seglat några meter på ena sidan om en prick och spåret på plottern visar att jag gick på andra sidan. Helt normalt. Mvh Hans
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:08

Magnus:

Modernare GPS har ofta en extra funktion kallad WAAS i USA och EGNOS i Europa, som kan minska onoggrannheten ner till någon meter när det fungerarar. Det är en slags differentiell justering som sänds ut via ett fåtal extra satelliter. Dessvärre ligger Sverige i utkanten av dessa satelliters täckningsområde, och GPS:en tappar dem då ibland. Det tycks som om vissa av plotter/GPS-tillverkarna har en mjukvara som inte klarar av bortfall dessa differentiella signaler så bra, utan som tillfälligt under flera minuter kan visa hundratals meter fel. Detta fel har rapporterats för flera olika modeller från t.ex. GARMIN av flera olika personer, men Garmin säger sig inte känna till det och inte veta av det, vilket är synd. Lösningen är då att stänga av funktionen "differentiell GPS". Man får då neråt 10 meters onogrannhet, vilket är fullt OK. Bättre ganska rätt än exakt fel, så att säga.
Svante Hjukström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:08

Svante Hjukström:

Hej, jag har en Garmin 420 och har råka ut för precis samma fel som Bernt, ett par gånger förra året, ett par gånger i år. Jag tror inte Hans är inne på rätt spår, det handlar inte om 10 meter utan om 100-300 meter. GPS:en visar plötsligt ordentligt fel, och det gäller då även kompasskursen. Minns inte exakt vilka ställen det har gällt utom två: dels öster om Askö, nära Landsort, dels stax nordost om Dalarö Skans. Enligt manualen till GPS:en är felet högst 15 meter (i 95 procent av fallen) utan WAAS och högst 3 meter med WAAS. Man kan nog leva utan WAAS om det nu är den som är boven. Ska kolla om det går att slå av WAAS:en nästa gång jag är ute i båten. Minns inte att jag har sett någon sådan funktion i menyerna. Hälsningar Svante S/Y Esse
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN.:

Hej Svante. Det du skriver får mig att fundera på radiovågorna som går från satelliterna till din navigator förhoppningsvis ostört och kortaste vägen. Är verkligheten möjligen så här då navigatorn visar osäkra positioner: "En närliggande ö blockerar önskade radiovågor, men ett annat stålningspaket passerar ovanför dig och reflekteras på en klippa och kommer försenad fram till navigatorn." I så fall måste det bli felvisning. Om navigatorn har resurser att visa de aktuella satelliternas positioner och den mottagna signalens styrka, så kanske du kan besöka en plats med troliga störningar. Därifrån vore det intressant att få iakttagelser av signalernas egenskaper och samtidigt navigatorns felvisning. Hälsningar Ernst.
Svante Hjukström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:08

Svante Hjukström:

Din fundering, Ernst, om störningar från omgivande öar ger mig inte någon aha-upplevelse, tvärtom, eftersom jag vet att jag har råkat ut för det där plötsliga felet även när jag har befunnit mig en bra bit från närmaste land (bortsett från kobbar och skär). Så var det när jag seglade i närheten av Landsort, jag befinna mig ett antal hundra meter öster om ett skär medan navigatorn envist påstod att jag höll på att segla på skäret. Har talat med en kompis som också har en Garmin, minns inte vilken sort. Även han har råkat ut för några såna där plötsliga, väldigt påtagliga felvisningar och även han har varit långt från närmaste större ö när det har inträffat. Det hela är förstås ganska obehagligt, egentligen, eftersom det ju finns rätt många som helt och hållet navigerar efter gps:en och därtill ibland kör snabba motorbåtar. Har man lite koll så märker man dock troligen felet, eftersom gps:en vid de här tillfällena beter sig konstigt på flera sätt. Den blir liksom stelare och är väldigt mycket trögare med att ändra såväl kurs- som fartangivelse. Hälsningar Svante
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:08

Magnus:

I min Garmin finns via menyerna: INSTÄLLNINGAR-SYSTEM-EGNOS/ANNULERAD Jag har aldrig fått positionshoppen med EGNOS ANNULERAD, men både på denna och en tidigare GARMIN har det skett några gånger när EGNOS varit aktiverad. Positionshoppen har inte kunnat härledas till en viss plats. Dessutom har den senaste GARMIN-modellen jag har s.k. SIRF II, vilket gör den så duktig på att ta emot satellitsignaler att den klarar att ge positioner t.o.m nere i ruffen utan extern antenn. SIRF II innefattar algoritmer för att kompensera för reflekterade GPS-signaler, och har tagits fram för att GPS-er skall fungera i "City Walleys" alltså långt nere på gatorna i Manhattan, omgiven av massor av höga hus och skyskrapor. Av ovanstående har jag dragit slutsatsen att det är GARMINS mjukvara som får problem då EGONS-signalerna blir svaga eller försvinner. Jag har aldrig hört talas om att något annat fabrikat beter sig så på grund av EGNOS.
BoEdvinson
Senast inloggad: 2020-08-08 - 14:56

Bo Edvinson:

Jag har också råkat up på ett GPS-relaterat fel: Go To-kursen mellan två waypoints var ca 20 gr fel på en distans av 3-4 Dm. Reserv-GPS:en gav samma fel. Vid hemresan fick vi likande fel i samma område, den stora havsbasängen vid infarten till Inverness. Bo Edvinson