Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Elektroniska sjökort

Lars Åberg:

Hur pålitliga är de elektroniska sjökorten? Köpte 2006 ett Navionics 15GXL3 med täckning från Oslo-Norra Tyskland enl.försäljaren. Nu visar det sig att i höjd med inloppet till Limfjorden och söderöver finns överhuvudtaget ingen information eller något som liknar sjökort, vad har hänt? Skulle vara intressant att höra om andras erfarenheter i frågan, finns det måntro någon garanti på det inköpta kortet. ..../lasse

Excalibur (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:57

Excalibur:

Kort 15 skall täcka hela Danmark, även Limfjorden. Se bifogad fil. Enligt konsumentköplagen kan du reklamera en felaktig vara i upp till 3 år efter köpet: "En reklamation av varan innebär att du meddelar säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket sätt du anser den felaktig. Du måste då lämna ett meddelande om felet inom skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet. Om du reklamerar inom två månader från det att du märkte felet, har du reklamerat i rätt tid. Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd till tre år. Det gäller varor som du köpt den dagen eller senare. För varor som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Har garanti lämnats för längre tid än tre år flyttas reklamationstiden fram i motsvarande mån."
Bifogade filer
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Lars Jag vet inte vilken utrustning du har. Jag har Navionics 25XG som täcker som 15 och 17 tillsammans. Jag kör detta i dator och Fugawi med kortläsare. Detta kort är inte sömlöst, som du ser av skärmdumpen har jag nio områden att välja på, har jag inte valt rätt område får jag bara en översikt. På mitt kort finns området vid Limfjorden med. Dock kunde jag förra året när vi var i Vänern konstatera att i mitt då nyköpta Navionics saknades nya leder som var med i båtsportkortet över Vänern från 2005 och DLS från hösten 2006. Hälsningar Ove
Bifogade filer
vatsels
Senast inloggad: 2024-04-22 - 20:12

SoVa:

Kontrollera om plottern läst in alla kartdatafiler från minneskortet eller bara en del. På vissa plottrar måste man läsa in del av kortet eftersom plotterns minne inte räcker för hela kartan. Kolla manualen för plottern - skall finnas något i form av "Välj kort" stega sen fram till aktuellt område och välj. Det gamla området försvinner och det nya kommer fram.
Lars Åberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:57

Lars Åberg:

Plottern är en Lowrance 3600CI GPS 2006. Verkar som det här med att välja kartområde vore orsaken till problemet.Jag skall snarast testa. Tackar för svar. .../lasse