Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
Digital tv-mottagare till datorn?

Björn J.:

Någon mer än jag som testat? På vinst och förlust köpte jag en digital tv-mottagare med usb-port till datorn, ganska billig. Förutom mottagaren ingck det en liten fjärrkontroll och en lika liten antenn. Antennen är kanske 10 cm hög och står på en magnetfot. Synnerligen lättinstallerad, Windows XP hittade enheten själv men programvaran på en liten CD fick installeras. Såväl hemma som i farvattnen utanför Tjörn hittades det en massa kanaler, de flesta är tydligen betalkanaler som man inte får se utan vidare. Hemma i vardagsrummet har jag bra siglalstyrka, men ute på sjön är det si och så med den saken, bäst funkar det om antennen får ett jordplan, den emaljerade spisen funkade bra (magenetisk) samt då antennen var hårt fastejpad ovanpå den rostfria targabågen. Hemma närhet till Brudarmossen, och utanför Tjörn fri sikt till slaven i Kyrkesund och den i Rönnäng, om nu det digitala marknätet sänds därifrån? Känslig för störningar, det räcker att någon går förbi antennen för att det skall bli "legobitar" av bilden. Däremot stör inte gamla utombordare, eller oavstörda elmotorer eller liknande ombord, ej heller VHF´n som har sin antenn bredvid orsakade ingen störning då jag sände med den. I stort sett funkar det, inte dåligt men inte direkt bra heller, möjligen kanske man skulle ha en bättre antenn? Ljudet i datorn är ingen hit, men man kan ju koppla till andra högtalare, eller via bilsereons lågnivåingång. Min dator drar tre ampere, TVn drar fem ampere. Datorn + mottagre kan användas som inspelningsbar DVD, programmet medger uppspelning av DVD och några andra filmformat. Man bör ha USB 2.0, då dator med 1.0 känns trög med detta tillbehör. Någon av er andra som har andra erfarenheter, av en sådan här apparat, mottagning etc?? Nåväl, kan jag se vädret på TV, text TV och kanske något trevligt TV-program då det är dåligt väder ute är det väl ok. Sommarrepriser, allsång på skansen och liknande klarar man sig ganska bra förutan ändå.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 18:12

Ove Thorin:

Hej Björn Jag har också en sådan mottagare till datorn. Jag hade dock svårt att få någon bra signal med den lilla antennen som följde med. Jag har köpt en antenn för det digitala marksända och då fungerar det bra. Jag köpte en "Triax Ufo Marin" antenn, den kostar mer än mottagaren. Hälsningar Ove
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 07:15

Björn J:

Ove: Tack för tipset, passar kontakten?
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 18:12

Ove Thorin:

Hej Björn Det är vanlig antennkabel och vanliga antennkontakter till antennen och en adapter till mottagaren, om adaptern följde med antennen eller mottagaren kommer jag inte ihåg. Köpte antennen i V Frölunda intill Nautic Hälsningar Ove
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 07:15

Björn J:

Ok, tack för det! USB-mottagaren har en liten rund koax.kontakt av en typ jag aldrig tidigare sett, kanske 4-5 mm i diameter. Till denna medföljde ingen adapter. Adaptern fanns väl då med Oves antenn, misstänker jag.
jonas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-18 - 07:15

jonas:

Göteborg/Brudaremossen/Slättadam/Mölndal samt Uddevalla & Trollhättan enda digitalmaster till 24/9 se Teracoms hemsida