Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Installation

Lars Forsberg:

Jag har en Omega 28 med gasoflaskan installerad i pentryt. Vill flytta den till ankarboxen i fören eller annat lämpligare ställe. Hjälp mig! /Lars F.

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:05

Anders:

Slang från flaskan till en läckagetestare. Från den kopparör till köket, där en kran monteras. Från kranen till spisen skall det vara slang. Vid nyinstallation skall slangarna ha pressade ändstycken med gängkoppling. Vid alla genomföringar skyddas kopparröret mot skav genom att tex trä en gummislang över röret. Alternativt används plastinklädda kopparrör. Utrymmet där flaskan står skall vara dränerat med "tillräckligt" stort hål. Läs mer på www.fogas.se.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:05

Hasse Svedberg:

För en dryg vecka sedan diskuterades detta. Det finns en hel del att tänka på i sammanhanget. T.ex. att du måste vara säker på att ankarboxen är totalt skild från båtens inre och att boxens avlopp lätt kan bli igensatt av lera m.m. samt att plastbelada rör inte rekommenderas längre. Orsaken är att hela installationen ska vara tillgänglig för inspektion. Egentligen är ankarboxen inte någon bra miljö för gasolflaskor och reducerventiler. Jag tvivlar på att någon ansvarig myndighet eller tillverkare verkligen rekommenderar det. Tyvärr återstår för de flesta endast förvaring "inomhus" i sluten behållare. Ett problem då, förutom att det tar större plats, är att stänga kranen på flaskan, vilket bör göras när man inte avser använda anläggningen på en tid. Många vill stänga för natten. En elektrisk avstängningsventil löser det problemet. Läckage testarna är ifrågasatta för att de medför fler rörkopplingar och ger en falsk säkerhet. På de få ställen utanför det gastäta kärlet (kranen vid apparatanslutningen och slangansl till köket) använder man läckspray.