Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Aga eller Air Liquid?

Sambal:

Jag har insett att jag måste byta min 6 kg gasoltub i aluminium (PA6) mot en liknande i komposit. PA6-formatet är på väg ut i Stockholms skärgård till förmån för kompositflaskorna. Om jag då vill ha en 5 kg-flaska uppstår frågan om jag ska köpa en AGA-flaska (PC5) eller en Air Liquid-flaska (PK5)? Aga PC5 säljs i första hand av OK/Q8 medan PK5-flaskorna säljs av Statoil, Shell och Preem. Och nog är det väl vanligare med de sistnämnda sjömackarna än med OK/Q8? Eller kan man numera byta in en tomflaska av den ena sorten till en fylld av den andra? Åt båda håll? Egentligen skulle jag vilja ha PK6-flaskan, men är osäker på hur vanlig den kan vara på sjömackarna. Någon som vet?

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Det går lite trögt med svaren ser jag och i ditt val kan jag bara ge dig rådet att kontakta de olika distributörerna och be dem om deras syn på hur distributionen kommer att se ut i framtiden. Just nu ser det ju ut som att ett antal sjömackar kommer att dras in och det kan ju också vara värt att få besked om. Mina tankar går istället till säkerheten ombord. Idag ställs höga krav på gasolinstallationer och det kan vara ett bra tillfälle att se över hela systemet. Kopparrör kan behöva bytas, förvaringen av tuber ses över, reduceringsventil, slangar mm bytas ut osv. SXK-V, Tekniska kommitté fann denna utmärkta lösning på säker förvaring av gasol. Kolla gärna den kanske passar din båt. http://www.awn-shop.de/shopv2/11010902/1/Gas/produktuebersichten.html Glöm inte kravet på att även reservtuber skall förvaras fast stående i gastätt, men ventilerat utrymme och får inte placeras i öppna utrymmen under däck.
johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 08:53

johan:

Air Liquide byter in Agaflaskor.