Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Skotning via mast

Hans Bäckström:

Önskar erfarenheter av skotning av självslående fock via masten.

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Menar du att själva skotningen ska ske från masten? Eller menar du "fockens skotpunkt i centerlinjen" istället för c:a 7-8 grader från C.L? Hälsningar Stefan
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 07:45

Sture:

Kolla denna tråden - där tror jag du finner du din förklaring http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=4192
Hans Bäckström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 07:45

Hans Bäckström:

Hej igen. Gäller skotning av självslående fock. Istället för att leda skotet via block på fördäck tillbaka till sittbrunn, leda det via masten till sittbrunn. Ger ett rent fördäck.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag har seglat mycket med en Forgus 35:a med självslående fock skotat "via masten". Lösningen på den båten var att skotet "startade" i travaren som sitter på skenan, gick upp till skothornet, tillbaka till travaren och där genom ett block, till ett block fäst på framkant av masten, ut till ett block fäst vid ena stöttatn till skotskenan och sedan bak utmed däck till en skotwinch vid sittbrunnen. Funktionen var perfekt och gav aldrig någonsin några problem (just den båten med just den lösningen har bland annat seglat ungefär 20.000M inom ramen för SXK:s 24-timmars). Nåja, skotet gick av en gång i hård vind men det var inte skenans eller lösningensfel utan berodde enbart på att skotet inte var kontrollerat tillräckligt noga och utbytt i tid. Skulle jag montera en självslående fock på min båt skulle jag göra på exakt detta vis. Mvh. / Thomas.