Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-21 - 11:50
Rätt riggad?

Pontus:

Jag köpte en motorseglare av typ LB 26 förra sommaren. När jag mastade av dokumenterade jag hur allt var monterat för att kunna masta på igen i år. Mitt problem är att när den mastades på förra året gick det nog lite väl hastigt hos försäljarens mekaniker. Jag har hittat en del brister och har nu blivit osäker på om alla staglinor var korrekt monterade. Jag har ingen dokumentation om min rigg och eftersom båttypen är så ovanlig har jag misslyckats med att hitta något på internet. Någon som har en ide om hur jag kan gå vidare?

L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-21 - 12:12

L Petersson:

Men du dokumenterade ju hur det såg ut skriver du. Vad finner du vara oklart, fattas det ngt stag eller andra detaljer.
goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran:

Kolla Råd o Tips på Selden Mast hemsida. http://www.seldenmast.se/frameset.cfm?id=5564&randnum=835973921 Hälsningar
Pontus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-21 - 12:12

Pontus:

L Pettersson: Mitt problem är att jag inte känner mig säker på att den var rätt riggad ifrån början. Det som bl a tyder på det var att allt satt löst, allt ifrån mast förstag, vantskruvar och VHF antenn som ramlade ner på däck. Därför försöker jag ta reda på hur det ska vara istället för att bara sätta tillbaka det på samma sätt som en slarver gjorde förra året. Göran, tack för dokumentet. Det som är speciellt i mitt fall är att min båt är en ketch och de båda masterna masterna stagar varandra. Det är detta jag känner mig mest osäker på. Nägon som har bilder, ritningar på maststagen på en ketch?
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-21 - 12:12

L Petersson:

Stag och vant kan ju visserligen ha varit riktigt placerade men inte alls justerade eller uppspända. En antenn som ramlar ner tyder ju på slarv med att sätta fast den ordentligt.