Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-21 - 16:19
MASTHEAD MASTBÖJ

Peter:

Hej, På min båt har jag en mastheadrigg med två par raka spridare. Den står på däck med hjälp av främre och bakre undervant, ett undervantpar till det lägre spridarparet och toppvanten till de övre spridarparet. Dessutom finns det ett babystag (som sällan är meras spänt än att det inte skall hänga löst). Nu i år har jag monterat en furlex och för att seglet skall stå bra så behöver jag spänna akterstaget ganska ordentligt. Nu till min fråga: Masten är avsmalnande i toppen, och jag undrar hur mycket jag vågar ha masttoppen att böja av bakåt? Jag vill ju inte riskera att spänna sönder toppen.

Lennart Walldén
Senast inloggad: 2024-05-05 - 13:41

Lennart Walldén:

Hej, Här tor jag du kan finna tips om lösningen på ditt problem. http://www.seldenmast.com/download.cfm?download=7945&webnode_id=2099&filename=595-540-S Råd och tips.pdf Lycka till! Hälsningar Lennart
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-22 - 01:39

L Petersson:

Om förstaget hade varit lite kortare skulle du inte behöva spänna upp så mycket i aktern. Går det ej att flytta fram fästpunkten för förstaget i däck. Ingen extra toogle du kan plocka bort ?
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-22 - 01:39

Peter:

Tack för tips och råd. Problemet är löst. Jag hade spänt upp undervanten (de främre) för hårt i påmastningsskedet, och det bidrog till att dra fram masten (under mitten). Nu justerade jag om detta, så att främre inte är så spända, och nu när jag spänner upp akterstaget så blir förstaget så spänt som jag tror att det skall vara.