Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-16 - 22:20
Förenklad Ljungströmsrigg

Mats Söderlind:

Såg i På kryss nr 5-6 2008, under rubriken Åtta glas, en insändare av Björn Molander. Han berättade bl.a. om "H.J. Sass förenklade Ljungströmsrigg", med master i glasfiber som vägde 25 kilo etc. Vet någon om dessa master tillverkas och finns att köpa? Vill veta mer om stagfria lösningar.

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Jonas Ekblad/Ernst Blixt:

Överför här ett e-brev från Jonas Ekblad, På Kryss: Såg ditt mail men är på språng ut. Därför ett snabbt svar: Varför inte kolla med H.J. Sass själv. Han bor i Vaxholm. (Sök på http://gulasidorna.eniro.se/ , Personer, Sass, Vaxholm.) Om det är svårt att hitta hans kontaktuppgifter - hör av dig till mig igen så kan jag fixa det. Glasfibermaster höll man väl på med en del på 60-70-talen. Stegesunds varv (nu nedlagt) var, såvitt jag minns, bland de sista att tillverka sådana på beställning. Nu är det kolfibermaster som gäller. Marströms i Västervik är stora på sådant. Vill minnas att en sådan rigg till en 30-fotare kostar 300 000 kr. Hasse Pettersson har en ostagad mast på sin Laurinkoster. tror att Hasse är ute och seglar just nu. Den är byggd i något exotiskt plastmaterial och har funkat i många år. Han har byggt den själv. I all hast, Jonas .
B.Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-17 - 00:21

B.Molander:

Masterna till vår "förenklade Ljungströmsrigg" köpte jag av Sass. Han hade provat dem på en katamaran med en mast i var skrov. De var för detta för styva. Men för en enskrovsbåt som lägger omkull sig i hård vind passar dom. Masterna står på däck, påträdda på ett en meter rostfritt rör. Lagringen är två en dm. inpressade och fastlimmade nylonbussningar. Sen tog jag en överbliven bit av det rostfria röret slipade till det och skar spår med en vinkelslip och brotschade till rörets diam. Masterna är sen inträdda i en ficka på seglens framkanter. Det gör att seglen sitter uppe hela sommaren. För att skydda dem har jag ordnat med ett block i en lekare i masttoppen för ett kapell. Har du funderingar om mina grejor, hör gärna av dig. M.v.h. Björn Molander