Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
Brustet förstagsröstjärn

Jan Bjurström:

Jag har just råkat ut för att förstagsfästet i däck brustit och undrar om någon av er kan diskutera livslängd på riggens komponenter. Vår båt är en Wasa 55 byggd 1979. Det är en ganska stor båt med partialrigg och barduner som sträcker förstaget. En Furlex 200 S monterades för 10 år sedan. Röstjärnet var en 12mm öglebult (suttit sen båten var ny), som under däck bultats i ett kraftigt rostfritt stålbeslag. Öglebulten gick av i underkant av däcksplåten (4mm plåt som sitter ovanpå teakdäcket). Öglebulten satt lodrätt genom däck och har alltså haft en dragbelastning från förstaget riktat i förstagets riktning och inte rakt upp i bultens förlängning. Haveriet inträffade i hårt väder vid motorgång mot vinden i södra östersjön. Inför planerad segelsättning sätter jag två rev i storen innan den skall hissas och spänner bardunerna för att inte ha sagg i förstaget när kryssfocken skall rullas ut. Båten gungar kraftigt och i en pendling brister öglebulten. Jag fäster genast reservfockfallet och genuafallet i däck för att minimera skador på masten och lyckas med hjälp av en kompis surra furlexrullen i pulpiten och vi tar oss in i hamn utan skador och fler missöden. Efter denna upplevelse surrar många saker i mitt huvud, och jag funderar naturligtvis på hur jag kan få kunskap om hur man bedömmer vad som slits i en rigg och hur mycket materialet utmattas, för att kunna byta rätt saker i tid. Jag hoppas att rådet inte är att byta hela riggen. Med hopp om svar, Janne Bjurström, Styrsö

Perfidia
Senast inloggad: 2012-05-26 - 09:20

L Petersson:

Hej. Nej inte ska hela riggen behöva bytas även om beskrivningen låter otäck. Du har haft tur. Visserligen är bulten monterad i stagets riktning, men seglet utövar ju en sidoriktad kraft också på infästningen. Var det i någon svets brottet uppstod?.Är det inte så att öglan på vanliga öglebultar är påsvetsad Jag har också en båt som är lika gammal och har aldrig behövt byta något av rigg eller beslag.Min förstagsinfästning är specialbeställd o monterad med 4 st bultar. Det finns annars en stävögla med 2 st bultar i båthandeln som håller 6 ton.
Jan Bjurström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:09

Jan Bjurström:

Hej! Öglebulten var faktiskt svetsad lite grand i underkant av däcksplåten (en trekantig 10x10x10cm plåt ovan teakdäcket) och detta var platsen för brottet av bulten. Öglan var svetsad någon mm högre upp. Resterna av bilten fick borras bort. Jag har nu monterat en 12 mm U-bult från Wichard som har brottgränsen 10 ton. Inte för att jag nödtvunget vill överdimensionera, men det var den enda 12 mm bult som gick att få tag på.
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Hej Janne! Otäck incident!! Skönt att ni lyckades rädda masten. Som jag förstår det satt den rostfria öglebulten vertikalt och inte i förstagets riktning. Då blir det en böjning i bulten i varje våg... Svetsen i bulten gör den inte starkare! Skulle jag vilja kalla konstruktionsfel. Annars håller jag med Leif, hela riggen behöver inte bytas. När jag satt i tekniska kommittén på 90-talet så frågade vi Seldéns med anledning av att många trodde att man skulle behöva byta stag och mast efter 20 -30 år. Deras bestämda uppfattning var till vår glädje att på cruisingbåtar så ska både mast och stag (inkl vant) hålla obegränsad tid. Minns inte exakt hur riggen är utformad på Wasa 55, (även fast jag besiktigat en) men på din rigg så har något, kanske förliga undervanten, fått extra stryk när förstaget släppte. Kolla dem extra noga vid avmastningen, böj lätt på ändstyckena och kolla att ingen tråd gått av. (Förutsätter att du har 19-trådig vajer med pressade ändstycken, det absolut vanligaste på våra båtar.) Kolla även alla staginfästningar i masten, i synnerhet om de har en nyckelhålformad förstärkning på insidan genom vilken man sticker ett T-format ändstycke och vrider 90 grader. Vissa förstärkningar kan spricka tvärs av. Kolla även maströret där påfrestningen hamnade när förstaget släppte: Kolla eloxeringen i släpljus, att det inte finns tvärsprickor koncentrerade. Stryk på lite spillolja och torka av, så kan de framträda tydligare. Din U-bult låter som en betydligt starkare lösning än tidigare. Och svetsa INTE i den :-) Finns det nån Wasa 55-klubb e.dyl. så bör du kanske varna dem, för det låter som om detta kan drabba flera?! Kryssarhälsningar, Björn.
Jan Bjurström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:09

Jan Bjurström:

Tack för ditt svar Björn! Skall kolla ordentligt vid avmastningen. Maströrets påkänning borde väl varit störst vid undervantens fästen? Undervanten sitter i däck 30cm bakom resp 50 cm framför mitt- och toppvanten och håller masten på plats i båtens längsriktning, vilket förmodligen räddade mig från avmastning. Den nya U-bulten har inte sett en svets :-) ens på avstånd! Ja, det finns en informell Wasa 55 klubb som skall informeras. Pratade med Hans Marklund på Wasa Yachts. Han hade inte hört talas om en sådan incident på nån annan av deras båtar. Han har väldigt bra koll och imponerar med sin båtkännedom. Men han sade också att mastinfästningarna inte gjorts på detta sätt efter Wasa 55-orna. Jag har seglat vidare med lagad rigg, idag ensam från Hornbaek till Varberg. Åter i friska vindar upp till 14 m/s men snällare förhållanden i slör och loggat rekordfart 14,1 knop(!). Seglarlivet går vidare. Tack för era engagemang Leif o Björn!
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:09

Magnus:

Syrafast stål är känsligt för samtidig närvaro av kloridjoner (från t.ex. saltvatten) och att materialet har varierande böjpåkänning. Då uppstår korngränskorrosion i stålets korngränser, och det hela får en kraftigt begränsad livslängd. Sen anger du att det även fanns en svetsning vid platsen för brottet, sånt ökar risken för bl.a. detta fenomen, men även för konventionell utmattning.
Jan Bjurström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:09

Jan Bjurström:

Magnus, din kunskap är ju väldigt intressant! Materialkunskap behövs för att få förståelse för det som orsakat brott på min 12mm syrafasta bult. Det kan ju inte vara en underdimensio-nerad bult, då den bör ha en brottgräns på över 80000N som jag kan få ut av Bultens teknikhandbok. Livslängd på A4-stål sägs där vara 50-100 år innan "skruvens hållfasthet är allvarligt påverkad" i industri eller kust-atmosfär. Går det att få svar på om svetsningen mellan bulten och däckplåtens underkant kan ha orsakat en materialförsämring? Eller kan det vara att utmattning i längden försvagar stålet avsevärt?
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Jag vill haka på Magnus korta svar med några kommentarer. Rostfritt med beteckningen "316" betraktas ofta som oförstörbart, men det är en sanning med många reservationer. 1. Hur vet man att det är hög kvalitet? Det finns många RF-legeringar som kläms in under "varumärket" 316. 2. Miljön i en båt är extremt tuff, med sträckning och böjning under hög (tidvis mycket hög) belastning, vibrationer, hög salthalt osv. Allt detta samverkar för att förkorta livslängden på en från början osäkert specificerad produkt. Din bult har under ca 30 år utsatts för denna mlljö, mycket tuffare än begreppet "kust-atmosfär". De siffror som anges för hållfastheten utgår från statisk belastning i en kontrollerad miljö och när miljön sedan ställer högre krav behövs väl tilltagna säkerhetsfaktorer (>2)för att grejorna skall hålla. Du anger brottlasten till ca 8 ton och med säkerhetsfaktorn 2 (lågt) blir tillåten maxlast ca 4 ton. Som jämförelse har jag seglat en Wasa 38 där förstagsspänningen under segling låg på 3-4 ton och gick ofta över den nivån. - En svets försämrar hållfastheten avsevärt om den inte är proffessionellt utförd. Hur vet man det? - Däcksplåten utgör i sig en stressfaktor för bulten. - Bulten befinner sig dessutom i en mättad saltlösning som är extremt korrosiv. Det finns mycket att lära om dessa problem och jag kan rekommendera en bok som ger god vägledning om denna och liknande frågor ombord. "Metal corrosion in boats" av Nigel Warren, Förlag: Adlard coles nautical.
lars.moller
Senast inloggad: 2024-04-18 - 15:50

Lars Möller:

De flesta riggdetaljer är ju utsatta för utmattning. För rostfritt stål AISI 316 (motsv SIS 2343) är utmattningshållfastheten typiskt en tredjedel av brottgränsen. Måste beaktas när man dimensionerar efter katalogdata som normalt endast uppger brottgräns. På min Ohlson 88 sprack 3 av 5 röstjärnsbyglarna efter ca 35 år. Se bifogad bild.
Bifogade filer