Jan Bjurström:
Jag har just råkat ut för att förstagsfästet i däck brustit och undrar om någon av er kan diskutera livslängd på riggens komponenter. Vår båt är en Wasa 55 byggd 1979. Det är en ganska stor båt med partialrigg och barduner som sträcker förstaget. En Furlex 200 S monterades för 10 år sedan. Röstjärnet var en 12mm öglebult (suttit sen båten var ny), som under däck bultats i ett kraftigt rostfritt stålbeslag. Öglebulten gick av i underkant av däcksplåten (4mm plåt som sitter ovanpå teakdäcket). Öglebulten satt lodrätt genom däck och har alltså haft en dragbelastning från förstaget riktat i förstagets riktning och inte rakt upp i bultens förlängning. Haveriet inträffade i hårt väder vid motorgång mot vinden i södra östersjön. Inför planerad segelsättning sätter jag två rev i storen innan den skall hissas och spänner bardunerna för att inte ha sagg i förstaget när kryssfocken skall rullas ut. Båten gungar kraftigt och i en pendling brister öglebulten. Jag fäster genast reservfockfallet och genuafallet i däck för att minimera skador på masten och lyckas med hjälp av en kompis surra furlexrullen i pulpiten och vi tar oss in i hamn utan skador och fler missöden. Efter denna upplevelse surrar många saker i mitt huvud, och jag funderar naturligtvis på hur jag kan få kunskap om hur man bedömmer vad som slits i en rigg och hur mycket materialet utmattas, för att kunna byta rätt saker i tid. Jag hoppas att rådet inte är att byta hela riggen. Med hopp om svar, Janne Bjurström, Styrsö
- Logga in för att skriva kommentarer
- 246 visningar