Rolf Hammarström:
Hej, Att ta upp segelbåt på land med mast blir allt vanligare. Naturligtvis är det bekvämt att slippa ta av masten och all hantering som uppstår i samband med att masten ska rensas lagras, saker som kan gå sönder m.m. Idag tar många upp sina segelbåtar med masten på för att det bland annat är bekvämt. Det finns många åsikter om hur detta ska gå till och vad som kan hända med våra kära båtar om de utsätts för denna "nymodiga" behandling. Kan man verkligen göra på detta vis? Frågor som: 1. Vindpåverkan: A. Sannolikhet för "vältning"? Rekommendationer om stöttning eller annan säkring? B. Kan skrovet ta skada pga svängningar (typ karmanvirvlar etc) som uppkommer i riggen? 2. Hur mår skrovet. Ska riggen vara slak eller dragen? 3. Påverkan på löpande och stående rigg map: Is, kyla, annat. 4. Praktiska rutiner vid vårutrustning. 5. Finns säkert andra frågor jag inte kommer på just nu. Finns det någon samlad erfarenhet och rekommendationer om vad som gäller map säkerhet, åldring och underhåll? Tittade som hastigast in på "tekniksidorna" men hittade inget (kanske finns, men för mig svårfunnet). Jag har valt kategori "Rigg", men det kanske skulle vara "övrigt" eller ännu hellre "Vinterförvaring". Vänliga hälsningar Rolf Hammarström
- Logga in för att skriva kommentarer
- 511 visningar