Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-10-14 - 08:37
VP MD2 , kylning

Björn Lilja:

Hej, Har en Volvo Penta MD2b med Martec sötvattenkylning på. Har problem med att motorn går varm enligt temp displayen. Har bytt tempgivare. Har bytt termostat (har även kört med manuellt öppnad termostat) Har spolat värmeväxlaren. Har kollat installation och cirkulation i både sjövatten systemet och slutna systemet, allt verkar normalt. Börjar bli desperat, nu sist mätte jag temperaturen i expansions tank och i hålet för tempgivaren. det visade bara ca 45 grader (efter ca 4 min körning på 1100 varv) Nu kan jag inte tro annat än att det är fel på själva tempdisplayen, jag har Volvo penta original display (gamla grejor..). Har någon varit med om eller hört om något liknande? Själv har jag svårt att tro på display fel men snart har jag inget annat att prova. (Pratade alldelses nyss med Martec representant och han kunde inte heller förstå vad som är galet, förutom kanske displayen ..) mvh Björn Lilja 'Tvångsförvisad till landkrabba' Karlstad

Gunnar Skogby (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar Skogby:

För att få bättre koll på motortemperaturen för lite pengar, har jag stripat en tempgivare från en enkel digital utomhustermometer (50-100 kr på Clas O, Biltema, m fl)utanpå röret vid termostaten på min MD7A. Den har gett mig värdefull info om hur varm motorn blir. Efter två somrar har jag lärt mig att larmet börjar ljuda när termometern närmar sig 60 grader. /Gunnar
Gunnar (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar:

Har du kollat att den elektriska kylvattenpumpen (för värskvattensidan) går? Om den går (surrar), har du kollat att det defacto finns ngt pumphjul kvar i den? Mvh Gunnar
maxi
Senast inloggad: 2019-07-10 - 22:42

Leif Andersson:

Hej! Har varit med om detta också. När det gäller MD11 och 2 :an går det att byta sjävattenpump för att få bättre kylning. Det finns en pump som är tillverkad för BMW men passar till MD 11, man får då samma storlek på impeller som MD 17. Det innebär att man kommer att få dubbelt så mycket vatten i sjövatten systemet, vilket är bra för att då blir det inte så mycket sot på aktern.
CptHaddock
Senast inloggad: 2017-07-13 - 10:06

Detta låter intressant.
Jag har letat på nätet men inte hittat något om denna pump.
Har du möjligtvis någon mer info om denna BMW pump???
Jag skulle gärna hitta en sådan.

 

björn lilja (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

björn lilja:

Förtydligande, temp displayen går upp på rött då jag mäter upp 45 grader i exp tanken.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-10-11 - 17:17

Ove Thorin:

Hej Björn Det finns olika tempgivare och termostater till dessa motorer. En för sjövattenkylda motorer och en för färskvattenkylda motorer. Har du en tempgivare för sjövattenkyld motor och har en färskvattenkyld motor med termostat för detta kommer mätaren att stå på rött vid normal temperatur i en färskvattenkyld motor. Hälsningar Ove
björn lilja (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

björn lilja:

Hej Ove, Martec kylningen flyttades över till min MD2 från en MD11 för ett tag sedan. MD2an hade då tempgivare för sjövatten men jag har bytt till en ny för färskvattenkylning. (helt enligt instruktion från Martec). Jag har nu fått låna en annan tempdisplay, ska prova i e.m. om det blir någon skillnad. mvh Björn
Björn Lilja (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn Lilja:

Det visade sig vara ett elektriskt fel. Jordningen till konsolen för mätinstrumenten var dålig (fick spänningsfall pga av detta som i sin tur påverkade temp intrumentet). /Björn