Hoppa till huvudinnehåll
nordlund
Senast inloggad: 2018-09-22 - 07:31
Volym/vattenlàs

Jan Nordlund:

Hej Jag har nyligen bytt motor till en Penta D1-13. Min bàt är en Stortumlare fràn 1939 med noll plats bakom motorn för vattenlàset, därför har jag placerat det framför motorn, ök. vattenlàs i höjd med vevaxeln. Problemet är dà att slangen efter làset är sà làng (3,5m) att den kan rymma 5,5 liter och största vattenlàset jag fick plats med rymmer 4,5 liter. Längden beror pà att jag màste dra den akter om sittbrunnen för att kunna göra en svanhals. Finns det nàgon tumregel e.d. om förhàllande mellan möjlig vattenvolym i slangen och storleken pà vattenlàset? Tacksam för svar. Jan

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Jan Jag hade själv ett liknade problem i min gamla träbåt och jag vet hur trångt det blir i en spidsgatter. Tumregeln måste vara att allt vatten i slangen skall rymmas väl i vattenlåset. Men som tur är så är slangen inte helt fylld med kylvatten vid normal drift avgaserna tar också plats. Själv brukade jag varva upp lite innan jag stängde av. Dock finns ett problem kvar. De flesta motorer i äldre segelbåtar sitter lågt monterade med topplocket nära eller under VL. Om du har en tjurig svårstartad motor så kan det räcka med några extra startförsök innan avgasslangen är fylld och vattnet går bakvägen via avgasventilerna in i cylindrarna. Stäng därför kylvattenintaget till motorn om den är svårstartad, men öppna snabbt igen när motorn tänder . KJELLF