Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Volvo Penta varvräknare

Åke Ström:

Vad är det för fel på Volvo Pentas varvräknare art.nr. 873992 tillverkare VDO Technik AG Switzerland. Varvräknaren är långsam och timmätaren visar halva eller inga siffror alls. I våran hamn är det 3 båtar som fått samma fel utan något som helst ingrepp eller ändring av elsystemet i motorn.

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:14

Lars-Göran Sandgren:

Drevia har ett utmärkt forum där man brukar få vederhäftiga svar. www.drevia.se //LG
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:14

Björn J.:

Nu vet jag inte om jag har samma typ av varvräknare, men iallafall så bytte jag maskin och därmed också instrumenttavla för fem år sedan, några dagar senare ringde monteringskillen och berättade att han glömt koppla in modifierinssatsen till varvräknaren, som Volvo Penta skickat med... Om jag nu minns rätt hade detta med det problemet som beskrivs att göra. "Modifierinssatsen" bestod av en eller kanske två korta kablar som man kopplade in på ett nytt sätt mellan tändningslåset och varvräknaren. Men kolla med Drevias forum, där får man bra svar!
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:14

Anders:

Volvo säger själva att det är problem med denna varvräknare och timräknare. LCD-displayen slockar till att börja med. Volvo tar dock inget ansvar för sin produkt (som vanligt) utan hänvisar till att man får köpa en ny varvräknare. Yanmar nästa.
Åke Ström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:14

Åke Ström:

Penta tar inget ansvar för dessa varvräknare. Dom har tydligen valt komponenter som endast skall hålla en 7-8 år. Det finns att köpa på Bil Tema till under halvapriset vad en ny penta varvräknare kostar.
Rolf Larsson
Senast inloggad: 2015-08-27 - 17:45

Rolf larsson:

Kolla med Knutsson i Göteborg dom fixade min till ett pris av 600:- I stället för drygt 2000:- som Penta vill ha.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:14

Kopplad in ny "original" varv och timräknare från Volvo Penta nr VP 873 992, döm om min förvåning så fungerar den ej??

Köpte först en billig från biltema typ 175kr för att kolla att signalen från genoratorn kom fram, vilket det gjorde den fungerade perfekt...

I tim läsaren tänds någon kod felkod? Är det någon som vet ngt om felkoder i timräknarfältet? Varvräkanaren visade noll helatiden?

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:14

Du skall slå på ständningen och sedan trycka in en något i ett hål på baksidan, du måste dock kolla vilken code du skall ha på varvräknaren först innan du börjar trycka på den. så kolla vilken code du skall ha för vilken motor du har, sedan slå på tändningen och tryck på kanppen bak för att komma till rätt kod. sedan är den redo att använda!

Själv så är jag ute efter hur jag ändrar kod i efterhand, eftersom att jag läste lite sent vilken kod jag skulle ha, men skall nog finna detta någonstans=)

 

Lycka till med VP varvräknaren!