Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-10-14 - 08:37
Volovopenta b30 problem

Joakim Landstedt:

Motor: volvo penta b30, 30 år gammal, färskvatten kyld, bensin. Nu när båten är i så har ett problem uppkommit, när man har kört ett tag och drar av gasen till tomgång så dör den. Efter det är den hur svårstartad som helst och när man väl får igång den får man hålla varvet uppe, för att sedan tokslänga i växel, om man har otur hinner den dö igen. För att få igång den efter att den har dött måste pumpa som f*n med gasen för att den ska börja starta. Att starta motorn när den har legat vid sin platts går alldeles utmärkt, utan problemet uppstår när man har varit ute och kört, man behöver inte ha kört långt alls, max 7-10 min. Det som har gjorts för att försöka åtgärda problemet: Nytt soppafilter 3st 50l tankar totalt 3st 0.5l k-sprit rengjort förgasarna ställt brytarspetsen kollat så den går på alla cylindrar Så snälla hjälp oss att hitta vad problemet är! Ps(ursäkta för min dåliga stavning, 16 år:P,skriver åt min far då han e så rasande nu på båten)Ds

Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Roger Ryberg:

Det låter som att den får för mycket bensin. Kan vara så att nålventilen i flottörhuset inte tätar, om nu inte tomgångsmunstycket lossnat.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars-Göran Sandgren:

Drevia har ett utmärkt forum för olika Volvo Pentafrågor www.drevia.se
GoranF
Senast inloggad: 2012-04-20 - 19:50

Göran Fredriksson:

Jag har en likadan motor och hade lite problem med att få den att gå på låga varv. Tog bort förgasarna och kollade att allt satt fast ordentligt varvid jag bytte till nya förgasarpackningar mellan förgasare och insugsrör. Nu går den på 5-600 varv om jag vill utan problem. Dock skall sägas att om det sitter förhöjningsstycken mellan insugsrör och förgasare. Om detta inte finns så kan förgasarna bli varma och bensinen förångas (ånglås) Är intresserad om hur det går för er, så skicka gärna ett mail.
Sonny (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sonny:

Har jobbat en del med dessa motorer och haft en i vår Fjord 24. Det låter som om topplockspackningen inte är tät längre. Ta ett kompressionsprov och kontrollera om det kommer luft i kylsystemet. Dessa motorer är värmekänsliga = tål inte hård belastning mer än kort tid och måste få kyla ner på tomgång efter körning innan man stänger av. Viktigt är naturligtvis att förgasarna synkats.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
hej Sonny, har en fjord 24 som går nu på lågvärv bara o när jag gasar så låter den som fan naturligt vis men båten rullar inte snabbare utan den gåt bara långsamt båda fram o bak, vet du bad d kan vara för fel?mvh Allan
Per-Ola Selander (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Per-Ola Selander:

Forutsatt att du har bra (=jamn) kompression mellan de olika cylindrarna, sa tror jag att du lider av tva problem: Vapor lock/ang las. Dvs, nar motorn har korts och sitter ett tag blir forgasarna for varma och bensinen forangas. Det finns nyare/tjockare packningar som skall installeras mellan insugsror och forgasare for att ge battre varmeisolering. Vad galler tomgangen, sa bor du forst kolla att forgsarna ar ratt synchade, dvs oppnar "exakt" samtidigt. Skall goras med en (under)trycksmatare men grovt kan du gora en mekanisk installning och sen "lyssna" pa insugsljudet mellan de olika forgasarna (anvand en kort slang som "stetoskop" mellan ora och venturi). PA spjallhuset sitter tva skruvar, en justerar tomgangen "mekaniskt" dvs justerar spjalloppning. Den andra ar bransle/luft mix. Har du aldre forgasare (vilket du har) sa skall den forsiktigt dras i botten och sen oppnas ca 2 varv. Med tre forgasare ar det lite jobb att fa motorn att ga ratt... Vill du se en sprangskiss pa forgasaren, ga till: http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/ och klicka dig fram till "Volvo Parts", och ga till AQ131A. Bor vara samma forgasare som du har.