Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09
Vinterservice / Oljebyte, 2-takt utombordare

Thomas Lundgren:

Jag köpte i sommras en Suzuki 9.9 DT ifrån 1987 i vad som ser ut att vara "mint-condition". Det syns inte på den att den är använd och säljaren var väldigt stolt över att han hade skött den så väl. Nu har vintern gått och jag har inte fått/tagit mig tid att serva motorn som jag hade tänkt. Den är körd i glykolvatten för att rensa ur saltvatten ur kylkanalerna men i övrigt har jag inte gjort något. Vad måste jag göra innan sommaren? Och direkt specifikt hur byter man olja på en sådan här motor? Det finns en skruv långt ner på drevet märkt Oil. Lossar jag den lär det rinna ut runt 1 liter olja i ett tråg jag kan hålla under. Men hur får jag i ny olja? Vad för olja skall jag ha? Behöver jag varmköra motorn innan jag tappar ur den gamla oljan? Tacksam för svar - inombordare kan jag men det här med utombordare är nytt. :) Mvh. / Thomas.

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Om du inte har koll på hur man servar en sådan här motor så tycker jag att du ska be en marinverkstad att göra det. Viktigt att en 2-takts utombordare får en oljedusch i insuget innan man ställer av den på hösten. Annars så roster kullagren till vevaxeln. Det är tveklöst den viktigaste åtgärden för att motorn ska hålla länge. Sedan bör man varje år: -dränera förgasaren på smuts/kondensvatten -kolla impellern (vartannat år)(=demont. av växelhuset) -byta växelhusolja(2 pluggar lossas o man fyller alltid på underifrån) -fetta in propelleraxeln med vattenfast fett -köra motorn med oljeemulsion med glykol -nya tändstift (vartannat år) -trycka in vattenfast fett med fettspruta i fenipplarna -allmän uppsmörjning, renblåsning + koll av thermostat Allt detta ingår i en normal vinterservice. Ha en fin sommar! StefanK, BTN
vatsels
Senast inloggad: 2024-04-22 - 20:12

Micke:

Det som verkar vara indikerat med "Oil" är nog smörjningsoljan för "växellådan". Du skriver att det är en 9,9 hk motor - det är nog bara 1-2 dl som rinner ut när du öppnar. Det finns speciella "tuber" att köpa med växellådsolja, som man "bara" trycker in i hålet. Det måste dock finnas en skruv till, som du måste öppna, för annars så får du inte in någon olja i växellådan (pga övertryck i växellådan). Ibland läcker det in vatten här - kolla med att släppa ut lite olja - är det en grå sörja som rinner ut, så måste du byta! Är det ren olja så kan du, beroende på hur mycket du kör, nog köra ett tag, men byt om du inte vet hur gamal oljan är. "Oljebyte" i vanlig bemärkelse (som man gör med 4 taktare exvis på bilen) behövs nog inte, eftersom den "motorsmörjande oljan" ju blandas in i bensinen direkt. Skulle du ha separat tank där oljan blandas in i bensinen då man kör, behövs inte "oljebyte" eftersom det är "ren olja", om nu inte den tanken i sig är rostig eller att det läcker in vatten.
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:59

Björn J:

Tidskriften "Praktiskt Båtägande" hade nu i sitt julinummer en artikel som beskriver hur man tar hand om sin tvåtaktsutombordare. Flera av tipsen är tillämpbara även på fyrtaktare.