Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Vattenfylld diesel

per:

Lyckades fylla min Yanmar 3GM30FC med vatten när jag försökte lufta den med lyfta ventillyftare, Kan tydligen bli så såg jag in en gammal tråd på forumet.Nu har jag lyckats få ut det mesta vattnet (ut genom luftfiltret) från motorn (kopplade bort färskvattenintaget)och körde runt med lyfta ventillyftare. Problemet nu är att jag inte får den att starta. Har någon något tips eller är det verkstad som gäller.

Mats (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:32

Mats:

Råkade ut för en liknande insident för ca 15 år sedan med min 2GM 20F. Jag fick göra en total genom luftning av bränslesystemet genom att stänga av kylvattnet, trycksätta tanken, lyfta ventillyftarna och båda luftskruvarna samt lätta på spridarrören mot pumpen. Sedan var det bara att köra startmotorn och stänga luftskruvarna eftersom och när all (precis all) luft var ute ur systemet, så till ventillyftarna så startade motorn. Glöm inte att öppna kylvattnet när motorn gått igång.
Rob (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:32

Rob:

Hej, Mina erfarenheter från luftning av bränslesystem på min 3GM30FC. Efter misslyckade försök med att pumpa ut luften med hjälp av den i motorn inbyggda lilla handmanövrerade pumpen (med lyfta ventillyftare) valde jag att pumpa med mha motorn startmotor. För att förhindra att motorn fylls med vatten kopplade jag bort kylvattenslangen på vakumventilen och pumpade ut vattnet ur systemet innan det når avgasdelen. Funderar på att koppla en Y-koppling med vred så att man snabbt kan lufta motorn man får luft i systemet när man är ute på sjön. Detta är mina egna erfarenheter och slutsatser som amatör, dvs inga garantier att detta fungerar i alla lägen. mvh