Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
VATTENFILTER

Peter Rajamäki:

Jag har monterat in ett vattenfilter till motorn. Filtret sitter ovan vattenlinjen (inte mycket, men det gick inte att placera det högre upp i motorrummet). Då jag släppte på vattnet första gången, så steg det till halva filtrets höjd (vattenlinjen, förmodar jag). Nu då jag kört motorn så är filtret fullt hela tiden, d.v.s vattnet i filtret ligger högre än vattnet utanför båten.. Hur kan det komma sig? vad händer om jag vill öppna på lockset och rengöra filtret?

Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 23:56

Ariane:

Peter. Berättigad fråga. Mitt vattenfilter sitter ca 20 cm ovan vattenlinjen och även jag gjorde en liknande iakttagelse. Jag har ingen annan förklaring än att det beror på det vakum som uppstår i vattenfiltret pga att pumpen suger mer än vad motorns kylsystem orkar ta emot. Kanske? När Du stannar motorn sjunker väl vattennivån på nytt? Din sista fråga; Du kan inte öppna filtret under motorgång! Dels sitter det troligen så hårt fast pga vakum. Skulle Du lyckas, får Du inget kylvatten till motorn eftersom vattenledningen är uppbruten!
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Att filtret blir fullt med vatten beror på att motorns vattepump "pumpar" suger ur luften, som passerar ut genom motorn. Vid rengörning öppna locket (ej under gång), inget onormalt kommer att ske. Vid montering av locket se till att det tätar så att inte tjuvluft släpps in.