Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Varm propelleraxeltätning

Roger Henriksson:

Hur varm är det naturligt att en propelleraxeltätning blir? Efter vårens första provtur blev min båts propelleraxeltätning VÄLDIGT varm för att inte säga het. Det är en oljesmord tätning, med ny växelhusolja. ???

Lars-Göran Sandgre (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:18

Lars-Göran Sandgre:

Jag har en likadan tätning men har faktiskt aldrig känt efter hur varm den blir. Dock verkar det lite häftigt att den blir het. Lite funderingar - Det är inte så att oljan har läckt ut? Det ska normalt vara SAE 90 -olja. Hur kyls då klumpen? Förutom omgivande luft kan jag bara tänka mig vatten. Stävlagret är ju vattensmort och släpper upp vatten mot den inre tätningen. Även om ytan är liten kan det kanske göra någon nytta. Även axeln i sig borde transportera värme och kylas av vattnet. Vore intressant att höra om du kommer på någon orsak och om andra har kunskap.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:18

Anders:

Hejsan! Vi hade samma problem första året med vår båt. Vi kom på svaret efter mycket om och men. Det som händer är att det bildas en luftficka längst upp efter sjösättning. Då kan vattnet inte komma åt och kyla. På vår båt sitter det en svart gummitätning färst med fyra slangklämmor. Lossa klämmerna lite grann så att du kan skjuta paketet längs axeln. Ta det försiktigt. Snart hör du hur lufen pressas ut av vattentrycket. När det bara kommer vatten så är det luftat. Skjut tillbaka och spänn åt. Det här måste upprepas efter varje sjösättning. /A
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:18

Lars-Göran Sandgren:

Anders, Då hade du säkert gummitätningen (bälgen) kallad Black Jack. Den måste vattenfyllas efter sjösättning genom "pumpning" eller din metod. Jag uppfattade att Roger har den oljesmorda varianten (Black Jack ska väl också få en skvätt olja för att inte slitas i förtid?) som består av ett oljefyllt lagerhus med glidlager i mitten och packboxar i ändarna, huset anslutet till hylsan med slang.
Roger Henriksson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:18

Roger Henriksson:

Tack alla. Har gått igenom allt, tror jag... Och efter lite surfande och funderande verkar det som om Anders svar verkar mest troligt. Nya tätningar har ju också en luftnings-funktion. Nu luftade jag också i helgen (det var en hel del luft) men en åsk-skur satte stopp för provkörning. Återkommer efter provkörning. Roger
Roger Henriksson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:18

Roger Henriksson:

Bekräftat! Vid dagens provtur stannade tempen på 40 grader. Så det var en luftficka! När den var borta så kommer vattnet åt att kyla. Tack för alla tips! Roger