Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Varierande varvtal på dieseln - varför?

Georg:

Jag har en encylindrig Yanmar YSE8G från 1977, sitter i en segelbåt. På sista tiden har motorn börjat variera i varvtalet. Går i några minuter på ett varvtal, plötsligt stiger varvtalet lite för att hålla sig där. Efter några minuter sjunker varvtalet lite igen för att hålla sig där några minuter. Så stiger det igen... O.s.v. Den håller alltid det nya varvtalet i några minuter - ingen snabb berg-och-dalbana således. Några tips om orsaker respektive åtgärder? Tanken rengjordes i våras, bränslefilter byttes i våras och dieseln är färsk för i sommar.

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej det beror troligen på en sliten varvtalsregulator, motorn är trots allt över 30 år och har väl gått "några timmar". Kontakt med Yammarverkstad är nog vettigt. MVH Stefan K
Sven-Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:41

Sven-Olof:

Hej, kolla generatorn. Generatorn belastar motorn när den laddar. Om den inte laddar riktigt kommer den att belasta motorn ojämnt. Mvh S-OL
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:41

Georg:

Generatorn - intressant. Jag har TWC för båda batterierna, samt för förbrukningsbatteriet en solcell. Förbrukningsbatteriet brukar vara ordentligt fullt. Förbrukning vid motorgång i regel endast plotter, 0,7 A. Hur kan jag enkelt kolla generatorn?
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Om du har TWC så "ska" varvtalet variera beroende på att TWC:n jobbar så att den ibland laddar maximalt respektive stänger av laddningen helt (och känner av batterispänningen)o.s.v. men det antar jag att du har läst i TWC-manualen hur den arbetar. En liten 8 hk diesel påverkas mycket av en TWC-styrd generator. MVH Stefan K, BTN
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:41

Georg:

Stefan och Sven-Olof Tack för kommentarerna. Batterierna är från 2004 eller 2005. Varvtalsvariationerna har börjat först i år (september). Därför är jag lite undrande över att TWCn inte åstadkommit detta tidigare. Vad är ett bra sätt att mäta? Jag har ingen varvtalsmätare, men däremot digitalt Multimeter (Volt, Ampere etc.). Skall man följa laddspänningen och se om den korrelerar med varvtalet? Är detta tillförlitligt?
Sven-Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:41

Sven-Olof:

Hej igen ! De två liknande fall jag varit med om, 10hk resp 20hk, så var det den inbyggda regulatorn i generatorn som krånglade. Borde räcka med att släppa spänningen på drivremmen så inte generatorn snurrar med för att se om problemet kvarstår. Vet inte om TWCn påverkas. Annars får man kolla om luftfiltret eller avgasröret börjar gegga igen efter 30 år. Om man skall riva i bränslesystemet bör man dokumentera noga vad som händer. Är problemen vid kall/varm motor, tomgång,marschfart,fullgas ? Friläge,fram,back ? Det kan även vara en luftläcka. Gå in på http://yanmarhelp.com/index.htm. Där finns ett forum där man kan få hjälp eller hitta en "olycksbroder" med samma problem. Mvh S-OL
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:41

Stefan K:

Hej Georg! Enklaste sättet att följa laddningsströmmen är att mäta med en s.k. tångamperemeter. Köpte själv en enkel från Biltema för några år sedan för c:a 400,- (429,- idag). Mycket användbart mätinstrument! Märkligt att varvtalet inte har "svajat lite" tidigare eftersom generatorn stundtals förbrukar c:a 10% av maxeffekten på motorn. TWC:n (som f.ö. står för Tommy Wahlström Charger) gör att generatorn ibland ger maxeffekt respektive släpper laddningen helt under korta tidsperioder då regulatorn "analyserar" effektbehovet. Jag hade själv en Volvo-P på 7,5 hk tidigare och detta cykliska laddningsförlopp märktes tydligt under motorgång. Speciellt tydligt märks det när man kör på låg effekt i c:a 4-5 knop. Kände det som en trygghet att märka detta då jag insåg att allt var OK med laddningen. Laddningslampan ger också viss felsökningshjälp genom att den blinkar på olika sätt. Har aldrig haft några problem med min TWC, men jag har förstått att andra har haft problem. En sak märkte jag dock, det var att vattenförbrukningen i batterierna ökade något. Megalans AB hette västkustföretaget som "uppfann" TWC. Idag så säljs TWC (köpt av tyska Hella) av KGK i Sollentuna. Dom kan säkert ge support också antar jag? Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN