Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
VAKUUMVENTIL

Peter:

Kan någon förklara vad funktion denna har? Hur skall den installeras? Vad händer kom ventilen vid segling hamnar under vattenlinjen? Hur märker man att den fungerar som den skall - hur märker man att den inte gör det?

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:05

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Jag antar att Du avser den hävertbrytande ventilen i kylsystemet. Om kylvattnets utlopp i avgassystemet befinner sig lägre än det omgivande vattnet och om ventilen inte fungerar kan avgasslangen fyllas med vatten på grund av hävertverkan. Ventilens funktion bör kontrolleras årligen t ex genom att blåsa i den. Ventilen bör placeras tillräckligt högt. Om den kommer under v.l. då båten lutar vid segling kan man stänga bordventilen.
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:05

Peter:

Ulf, Hur lätt skall det vara att blåsa i den? Jag kan blåsa, med en liten ansträngning, däremot kan jag inte suga ut luft, det blir tvärstopp. Med bordventil antar jag att du menar kylvatteninsläppet för motorn..? Hur skall jag förstå "hävertverkan", jag har svårt att praktiskt förstå detta... Jag har min ventil placerad ca. 30 cm ovanför vattenlinjen vid stillastående, motorn är lågt placerad och båten är en IW 31, som är ligger lågt överhuvudtaget.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:05

Hasse Svedberg:

Ett försök till förklaring: Någonstans under vattenytan har du ett vattenintag till ett kylsystem med ett slutet rörsystem (inklusive en pump) och som sedan mynnar fritt på en viss nivå/punkt i avgassystemet. När motorn går så blir systemet efter pumpen trycksatt och en massa vatten sprutar in i avgaserna. Eftersom motorn går så tar avgaserna med sig vattnet ut. Om man nu stoppar motorn och vatten fortfarande kan ta sig förbi pumpen pga dess konstruktion eller att den är otät så kan vattnet fortsätta att rinna. För att det ska göra det måste två villkor vara uppfyllda: utloppet i avgassystemet måste ligga lägre än den fria vattenytan runt båten (hur djupt intaget sitter har ingen betydelse) samt systemet måste vara tätt så att inte luft kan sugas in. Orsaken till att det kan rinna (hävertverkan) är tyngden hos det vatten som finns i systemet mellan vattenytan och utloppet. När det rinne ut skapas ett undertruck (sug) i systemet så att det fortsätter att rinna. Vakumventilen öppnar vid sug så att luft kommer in och bryter hävertverkan. Om den är rätt placerad efter pumpen hålls den stängd av pumptrycket.
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:05

Peter:

Tack Hasse! Jag tror att jag börjar förstå nu! Det verkar som om jag skulle behöva flytta min vakumventil, så att den hamnar högre i båten, ca 15-20 cm upp. Har slanglängden någon betydelse? Jag kommer att få lite längre slangar i och med detta. Vilket är scenariot då vakumventilens "spillslang" börjar spotta ut vatten..?
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:05

Hasse Svedberg:

Ventilen sitter redan 30o cm ovanför och det borde räcka. Slanglängden har ingen betydelse när det gäller hävertverkan. Inte heller om den går upp och ner eller bitvis är ovanför vattenlinjen. Om luft sugits in och stoppat häverten så är risken att häverten ska komma igång om hela systemet vid krängning kommer under vattenlinjen liten pga de luftfickor som finns. I princip måste all luft bort och hela systemet vara vattenfyllt. Teoretiskt kanske i två fall men båda förutsätter att den är otät vid tryck. Det vanliga är när pumpen är igång. Det andra fallet som är mindre troligt är att ventilen sitter i höjd med vattenytan. Sitter den under och läcker så fungerar den själv som än hävert. När båten rör sig så att den ibland är ovanför så kanske den kan tänkas spotta. Du har blåst i spillslangen och motståndet är litet, du har sugit och den är tät. De är inget fel på ventilen! Jag kan inte se att du nämnt var den sitter i systemet och vad du har för pump. Om pumpen ger dåligt tryck så kanske ventilen inte tätar riktigt. Har du funderat på varför det sitter spillslang på ventilen? Det är just för att det är så vanligt att de läcker!
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:05

Peter:

Hasse, Motståndet är ganska högt då jag blåser i slangen, jag får nog ta i en del, en hårdare utandning klarar inte att blåsa luft genom slangen. Kanske att den är tilltäppt? Vakumentilen sitter efter impellern.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:05

Seawolf:

Som komplement till beskrivningen om häververkan måste man lägga till följande: Även om avgasutsläppet är ovanför vattnet, och ljuddämparen har ett vattenlås (vilket de flesta har) så kan vatten sugas igenom vattenpumpen av ett annat skäl: När avgassystemet är varmet innehåller det mycket vattenånga. När temperaturen sjunker kondenserar vattenångan och gasvolymen minskar mellan vattenpump och ljuddämparens vattenlås. Detta skapar ett sug. Eftersom problemet med vattenintrång i en motor oftast sker på båtar som har avgasutsläppet ovanför vattenlinjen är det detta som är den viktigaste orsaken till att man till varje pris skall se till att vaccuumventilen fungerar, dvs att den inte är tät för vacuum, annars kan motorn förstöras. Om den läcker lite vid motorgång är det en skönhetsfläck.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:05

Anders:

Jag har nämnt detta i flera andra sammanhang och i andra forum. Värt att nämna här också eftersom det fungerar så bra för mig. Jag gillar inte Volvos antihävertbrytare eftersom gummimebranet så lätt sätter igen och därmed sätter hela funktionen ur spel. Detta är dessutom svårt att upptäcka om man inte demonterar ventilen regelbundet eller blåser i den. Åtskilliga är de båtägare som har närt Volvos serviceverkstäder pga vattenskador. Min lösning är följande. Jag tog helt sonika bort gummimembranet och kopparbrickan från ventilen. Jag förstorade lufthålet en aning i muttern som pipen sitter fast på. Skruvade därefter tillbaks muttern med gängtätning och satte en 5mm-slang på pipen. Denna slang drog jag ut i det fria (till sittbrunnen) och vek ner den öppna änden i en av självlänsarna. Vid motorgång så får jag lite skvallervatten i slangen vilket visar mig att antihävertbrytaren fungerar. När motorn stannat så sugs det luft in i slangen och efter ett tag kommer det ett karakteristiskt "gurgel" som visar att hävertverkan är bruten. Har man inte Volvos vakuumventil så kan man för några tior bygga denna typ av brytare med hjälp av ett T-rör och lite slang. Av praktiska skäl så skall avluftningsslangen vara liten och helst innehålla en förminskning så att det inte sprutar för mycket skvallervatten. Mvh Anders, Västerås Comfort 32 S/Y Sophie med MD2030