Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09
Vakuumventil

Thomas Lundgren:

I min båt är motorn placerad under en soffa mitt i salongen. Detta gör åtkomsten till motorn exemplarisk och viktmässigt ligger den rakt över kölen vilket är lika exemplariskt. MEN! Nu vill jag för säkerhets skull montera en vakuumventil och då blir det inte lika exemplariskt längre. Helt en "vakuumventil" utförd som en slang där det konstant flödar lite av kylvattnet när motorn är igång. Hur jag än gör så sitter slangen med kylvattnet långt upp på motorn. Detta gör att jag måste dra ner slangen till "vakuumventilen" under durkarna och sedan upp en bit bort. Detta ger ett "vattenlås" på vägen vilket jag inbillar mig förtar hela eller i alla fall en del av effekten. En variant jag har fundera på är att sätta en magnetventil på en slang ifrån kylvattenslangen som "vakuumventil" som öppnar när motorn blir spänningslös då jag vrider av nyckeln. Detta ger dock effekten att jag tömmer värmeväxlaren på sjövatten varje gång jag stänger av motorn. Har den samlade erfarenheten här några bra förslag på bra och/eller kreativa lösningar eller i alla fall såga mina tankar så jag inte tänker fel. Tack. Mvh. / Thomas.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Thomas Jag har ett väldigt enkelt system istället för vakuumventil eller slang som det rinner vatten ur. Jag har ett vattenfilter som sitter ca 30 cm ovanför vattenlinjen. På inkommande vatten alldeles under filtret har jag satt ett t-stycke där jag har anslutit en slang som sugs platt vid undertryck och satt fast den slangen ännu högre upp. När motorn går sugs slangen ihop och ingen luft kommer in i systemet. När jag stänger av motorn öppnar sig slangen något och luft kommer in som gör att vattennivån i slangen för inkommande vatten står i vattenlinjenivå. Jag har satt en kran före den platta slangen som extra säkerhet men den står alltid öppen, skulle kunna stängas om slangen blir för hård vintertid och inte sugs ihop. Konstruktionen gör också att det inte kan blir hävert om någon slang i kylsystemet går sönder när motorn står still. En vakuumventil sitter oftast mellan värmeväxlaren och insläppet i avgasslangen och bryter bara den häverten. Hälsningar Ove
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Ove, Det var en tilltalande lösning. Sjövattenfiltret i Tootiki sitter placerat så att jag enkelt kan dra en slang enligt din lösning och få den över vattenlinjen vid alla former av krängning. Men räcker detta? Finns där ingen risk att vatten sugs ifrån avgasslangen och tillbaka in i motorn så det därmed krävs en "vakuumventil" även mellan just värmeväxlaren och inloppet i avgasslangen? Mvh. / Thomas.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Thomas Ditt vattenfilter och t-stycket måste sitta över vattenlinjen för att min lösning skall fungera. Både min lösning och en vanlig vakuumventil hindrar inte att vatten kan komma in via avgasslangen, bara att inte vatten kan fyllas på i avgasslangen via motorns sjövattenintag. För att inte vatten skall komma in via avgasslangen skall den göra en böj upp under däck och man bör ha en ljuddämpare/vattenlås som tar hand om vattnet som rinner tillbaka när man stannar motorn. Hälsningar Ove
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Ove, Jag tror mitt vattenfilter sitter över vattenlinjen om än med rätt lite marginal. Men det är ju lätt att undersöka genom att öppna det och se om det rinner in vatten. :) Avgasslangen har en böj på sig som är så hög som är möjligt tror jag strax innan utloppet som vid ingen krängning sitter cirka 25 cm över vattenlinjen (och böjen är sedan närmare 70 cm hög). Och på slangen finns det sedan en ljuddämpare men slangen är rätt lång så ljuddämparens volym är knappast lika stor som slangens volym som det stod i någon bok att det borde vara. Ljuddämparen och slangen ligger (förutom böjen då) utmed botten i båten och därmed klart under anslutningen på motorn. Så jag tror egentligen att allt är bra och rätt gjort men funderar ändå om jag skall göra något mer för att skydda motorn. Mvh. / Thomas.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:11

Tomas:

Hej Thomas Det låter som om du också skulle behöva ett vattenlås på avgasslangen, så nära motorn som möjligt, eller ? Finns det en risk att kvarvarande vatten i den långa slangen skvimpar/sugs tillbaka upp i avgaslimpan/cylindrarna ? Har sett ett annat gammalt sätt att lösa detta på en motorbåt: Via en Y-kran kan man välja att låta utgående kylvatten gå antingen genom avgasslangen, eller direkt ut i sjön. Då kan man köra hela avgassystemet helt torrt en liten stund innan man stänger av motorn. Men det är lite omständligt. Du skriver att du "tömmer värmeväxlaren på sjövatten" med ditt magnetventilförslag. Det förstår jag inte -- hur kan sjövattnet rinna ut ? (En skiss på systemet kanske skulle förklara ...?) Hälsningar Tomas