Hoppa till huvudinnehåll
Lars Ericson
Senast inloggad: 2022-07-14 - 23:17
Vacumventil - igen

Lars Ericson:

Jag har läst alla inlägg i arkivet angående vacumventil i kylvattenledningen. Mycket intressant, många problem och många bra förslag till lösningar. Jag har förstått att hävertverkan kan fylla motorn via avgaslimpan. Min fråga är: I min 36 fotare från 1987 sitter en VP2002 FV kyld, originalmotorn. S-drev. Där har mig veterligt aldrig suttit någon vacumventil installerad. Men såvitt jag vet har det aldrig kommit in något vatten i motorn. Har jag bara haft tur i 22 år? Kan det vara så att sjövattenimpellerpumpen i stillastående läge tätar ordentligt så att det inte kan bli något flöde?

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Detta är problem som framförallt drabbar segelbåtar där motorn i sin helhet sitter under VL. Om toppen ligger över VL kommer inget vatten att nå avgasventilerna om det skulle läcka förbi impellern. Jag har heller aldrig haft problem med vatten från kylvattenintaget trots att min motor låg strax under VL. Tur eller regelbundet underhåll av vattenpumpen? På avgassidan har jag själv råkat i problem när motorn en gång var svårstartad och kylvatten fyllde upp avgasslangen så att vatten rann in via avgasventilerna. I det fallet hjälper det inte med vakumventil utan bara att stänga intagsventilen under startförsöken.