Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Trögstartad utombordare? Alkylatbensin?

Georg:

Jag har ärvt en gammal Mercury 2,2 Hk utombordare från början av 80-talet. Den finns även som Suzuki m. fl. varianter. Den vill inte starta. - Gnistan är stark och kommer när kolven är i topp. - Tändstiftet är nytt. - Den tänder inte ens på startgas. - Bensinen är färsk, c:a 2% oljeinblandning. - Är alkylatbensin mer svårstartad än vanlig 95-oktanig bensin? Är det någon som har några tips? Jag tycker det är synd att kasta den, resp. olönsamt att lämna in den för reparation innan jag försökt lite till att få den att gå.

Chamic-ra
Senast inloggad: 2011-05-17 - 17:08

Bengt Andersson:

Kolla bränsletillförseln, det kan finnas igensatta bränslefilter. Lycka till, Bengt A.
Christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:08

Christer:

Hej Har haft samma problem med min gamla 2 hk mariner och då tömde jag ut bränslet som finnns kvar i förgasaren. Det kan ju finnas gammal bensin kvar i systemet även om man tankat nytt. I botten på förgasaren finns en liten kopp med skruv i botten öppna den och töm ut bensinen glöm inte att stänga bränslekranen innan. Prova att starta igen Lycka till Christer
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:08

Anders:

Om den inte startar på startgas, tyder ju detta på att något med tändningen är fel. Det är vitsen med startgas som felsökning. Startar den på gas, men inte på bensin, är det ju fel på bränsletillförseln. Startar den däremot inte på gas, så är det ju fel på tändningen. Det kan naturligtvis vara ett antal felkombinationer där emellan, men detta är utgångspunkterna. Tänk på att inte "dränka" den med startgas. Ett litet sprut i en eller två sekunder räcker. Om man blåser på för mycket sköljer det bort och späder ut oljefilmen och kan göra större skada.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, med din felbeskrivning så kan det vara så att bladventilerna kan ha fastnat när motorn har stått länge. Eller också så är dom otäta. Ta bort förgasaren, dom/den sitter precis vid insuget till vevhuset. Precis som Anders skriver så kan det knappast bero på förgasaren. Innan du lossar förgasaren för att kolla bladventilerna så kan du ju alltid prova med att spruta in lite startgas i tändstifthålet o sedan prova att starta med stiftet i. Går motorn inte ens igång lite då så är det dålig kompression. Stefan K, ordf. BTN
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:08

Georg:

Hej Tack för tipsen. Hur ser bladventilerna ut? Jag har tagit bort förgasaren och tittat in i insuget. Det jag ser är ett hål, avdelat med ev "trekantig list", där spetsiga kanten vetter utåt (lyckades jag förklara?). Det verkar ibland som om bränsleblandningen kommer tillbaka ut genom förgasaren när jag försöker starta. Vad är ett rimligt/minimum komp.värde? H-ar Georg
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej Georg! Bladventiler kan se väldigt olika ut o jag vet inte hur just den här motorns ser ut eller är placerad. De flesta mindre motorer har bladventilen placerad direkt bakom där förgasaren sitter med sina 2 pinnskruvar på vevhuset. Vevhusgaserna ska iallafall tryckas upp (av kolvens nedåtgående rörelse) till förbränningsutrymmet. Kommer vevhusgaserna istället ut ienom förgasaren så är bladventiilen/erna tveklöst ur funktion. Försök att få tag i en verkstadshandbok eller reservdelskatalog, du får säkert titta bladventilen sitter om du helt enkelt åker o pratar med en Mercury verkstad. En del kallar även bladventilen för "Reed-ventil". Hälsningar Stefan K, SXK-BTN