Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Tappad foldingpropeller, tråden uppe igen

Kenneth:

Under våren 07 förekom här en diskussion om tappade foldingpropellrar. Nu är ytterligare en säsong till enda och jag tänkte kolla ifall det fanns mera kött på benen i denna fråga: Förut diskuterades mest tappade propellrar, men som jag förstår är det också ganska vanligt att ett, eller flera, blad försvinner. Någon som har tips om orsak och förebyggande åtgärder? Är det bättre att lossa propellern och dess blad, vid varje torrsättning, och kontrollera komponenterna eller mår allt bäst av att få sitta kvar? Är någon särskild typ av propeller mer drabbad än andra? Är det någon av tillverkarna som ändrat attityd eller driver man fortfarande linjen "felmonterat av amatörer"? Det skulle vara nyttigt med info om detta eftersom en tappad propeller eller blad kan vara både en säkerhetsrisk och också skapa hål i plånboken, förutom ett avbrott i semesterseglingen. För mig, som vanlig båtägare, känns det som ett osäkerhetsmoment att inte kunna lite på att propellern sitter kvar och att jag dessutom inte kan förebygga eventuella propellertapp på ett betryggande sätt.

Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:19

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej! Problemet är inte mindre nu. T.ex. SvenskaSjö har kontakt med båtägare 5-6 gångar i veckan under säsongen. Alla med tappade propellrar till S-drev. Det kommer en artikel i På Kryss om detta inför nästa säsong har Erling Matz lovat. Tillverkarna kommer också att ges möjlighet att svara som brukligt. Det enda man kan göra nu är att noggrannt följa monteringsinstruktionerna. Det är viktigt att dra stora muttern med momentnyckel (t.ex. Volvo-P 7,0 kpm) och att byta till ny "loctiteförsedd" låsskruv(utan fett på gängorna) och nytt låsbleck när man efterdrar eller har haft propellern loss. Att lossa bladen av stöldsskyddsskäl borde räcka. En efterdragning och ny låsning vartannat år kan tänkas vara rimligt. Bladen har jag inte någon information om skulle vara något problem. Infästningen är dessutom lika på propellrar till raka axlar. Om ett blad lossnar så beror det nog på slarv vid monteringen. Vi får se hur tillverkarna kommer att kommentera artikeln i P&K. Seglarhälsningar Stefan K
bo hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:19

bo hoffsten:

På min båt sitter en saxpinne genom axeln strax akter om propellerlåsmuttern. Just för att muttern inte skall kunna gänga upp sig och det kan den inte om jag viker ur saxpinne lite åt de två hållen. Detta borde inte vara något problem för Er andra om Ni bara borrar ett hål i axeln. Lycka till med borrandet! och KEEP SAILING önskar Bosse