Kenneth:
Under våren 07 förekom här en diskussion om tappade foldingpropellrar. Nu är ytterligare en säsong till enda och jag tänkte kolla ifall det fanns mera kött på benen i denna fråga: Förut diskuterades mest tappade propellrar, men som jag förstår är det också ganska vanligt att ett, eller flera, blad försvinner. Någon som har tips om orsak och förebyggande åtgärder? Är det bättre att lossa propellern och dess blad, vid varje torrsättning, och kontrollera komponenterna eller mår allt bäst av att få sitta kvar? Är någon särskild typ av propeller mer drabbad än andra? Är det någon av tillverkarna som ändrat attityd eller driver man fortfarande linjen "felmonterat av amatörer"? Det skulle vara nyttigt med info om detta eftersom en tappad propeller eller blad kan vara både en säkerhetsrisk och också skapa hål i plånboken, förutom ett avbrott i semesterseglingen. För mig, som vanlig båtägare, känns det som ett osäkerhetsmoment att inte kunna lite på att propellern sitter kvar och att jag dessutom inte kan förebygga eventuella propellertapp på ett betryggande sätt.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 155 visningar