Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:32
stropp under s-drev vid upptagning

Archibald Messerschmitt:

Vid upptagningen råkade man lyfta en segelbåt under s-drevet på en segelbåt. Man kan föreställa sig att skador på aktre gummidämpare eller bälg då kan inträffa, men har sådana verkligen inträffat? Några synliga skador kunde ej konstateras vid en besiktning.

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 18:06

Seawolf:

Båten lyftes inte riktigt fullt ut innan det hela upptäcktes, men kraftmässigt illa nog. Slinget satt vid navet på foldingpropellern. Båten väger över 4 ton. Inga som helst skador eller problem har kunnat konstateras, och detta hände för några år sedan.
jannealmqvist
Senast inloggad: 2012-08-08 - 13:48

Janne:

Jag läste om en sådan händelse med en svensk båt i en dansk båttidning nu i somras, det var flera bilder på båten. Misstaget upptäcktes, båten sänktes ned och stroppen flyttades. Efter det att han åter lyft båten så var det flera hundra liter vatten i den. Det bakre motorfästet hade brustit varpå bälgen spruckit. Om jag minns rätt så tog varvet på sej skulden och ersatte skadorna...
Bo Jönsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 18:06

Bo Jönsson:

Jag råkade också ut för missödet att få akterstroppen under segeldrevet. Båten hade lyfts så pass att man såg det då stroppen gled av förut och båten dunsade i vattnet. Detta hände mig för två säsonger sedan och inga skador har upptäckts. Inget läckage eller fel på bälg eller infästningar har jag hittat. Båten är en Linjett 33 som deplacerar 4,5 ton och det är Volvos S-drev med motor.
Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 18:06

Kenneth:

Min 4,5 tons båt lyftes i drevet, eller rättare sagt foldingpropellern, för några år sedan. Båten lyftes inte helt utan bara så mycket att drevet var ovan ytan då problemet upptäcktes varvid den omedelbart sänktes igen. Skador: bakre gummimotorfästet förstördes och propelleraxeln blev lite sned. Däremot klarade sig bälgen. Repkostnad 10 000:- (auktoriserad Volvofirma) men som tur var tog försäkringsbolag skadan. Ett par år tidigare lyfte vi(klubben) en 6,5 tons båt i drevet och då knäcktes också motorfästen + bälgen. Jag skulle nog ta mig en titt på speciellt bakre motorfästet efter ett sådant lyft även fast allt till synes verkar OK. Det är mycket lättare att åtgärda skadan nu på land än en akut reparation i sjön i vår.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 18:06

Seawolf:

Tog upp båten idag, och för säkerhets skull stannade jag ombord tills lyftet precis började några cm ur vattnet. Genom att då ha tagit av motorhuven kunde jag direkt studera att motorn inte rörde sig ur fläcken när slinget stramade åt. Foolproof, rekommenderas.