Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Startproblem

Janne:

Har en Yanmar 3GM som uppvisar ett litet problem vid start. Felet uppstår bara ibland men är irriterande. Jag vrider om nyckeln och summern tjuter men det händer absolut ingenting i startmotorn när jag trycker på startknappen, inte ett klick eller något annat tecken på att den går igång. Efter 2 till 4 försök så startar motorn snällt så det är inga problem med batterikapaciteten. Mellan varje startförsök så brukar jag lägga i och ur växeln (antagligen gör jag detta av rent psykologiska skäl, så att jag känner att jag gör nånting för att påverka situationen). Andra gånger när jag ska starta motorn så startar den på första försöket så felet är helt slumpmässigt. Vad kan detta bero på?

Arne Henriksen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 01:28

Arne Henriksen:

Det er feil i enten startbryteren eller i stateren. Prøvelampe på ledningen på starteren som kommer fra startbryteren. Får du spenning fram hit (Når du trykker inn bryteren, og den ikke starter, ligger feilen i stateren. Det er to typiske feil i starteren som kan være årsaken. 1) Brente kontakter i startreleet. Noen eldre starterreleer kan åpnes og kontaktene kan snus, roteres. Ellers må dette skiftes. 2) Hvis kommutatoren er slitt, brent på noen av lamellene får du ikke jordet startreleet. Har du muligheter til å vri litt på ankeret i starteren, vil den få kontakt. Er dette feilen må du svarva kommutatoren og bytte børster. Håper du forstår Norsk. Arne
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 01:28

Georg:

På min Yanmar YSE8G hade jag liknande symtom. Det visade sig vara enligt följande: Den ström som skulle dra startreläet gick via startnyckeln (startknappen i ditt fall) och var tunn. Startreläet behövde mycket ström och således krävdes en tjockare kabel. Därför drog inte startreläet i många fall (inget klick-ljud). Jag koppplade då in ett extra relä som styrdes av startnyckeln/-knappen som utnyttjade befintliga kablar. När detta relät drog kopplades ström till startreläet via nya tjocka kablar (6 mm2), som dessutom inte behövde gå den långa vägen till manöverpanelen. Sedan dess startar motorn som en 'löddrig springare', ty det är bra sprutt på startmotorn och startreläet. Som extra relä använde jag ett gammalt ljusrelä (som klarar 30 A)från en bil. Sådana finns på biltillbehörsaffärer. Detta har jag haft i 3 år. Jag hoppas jag lyckades förklara. Om inte fråga igen.
Janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 01:28

Janne:

Tyvärr är min norska inte den bästa men jag tror nog att Arne är inne på rätt spår. "Starteren" är det startmotorn? "Kommutatoren" vad är det? Tunna trådar tror jag inte det beror på då jag haft båten i sex säsonger och det är först i år som problemet har uppstått. /Janne
Arne Henriksen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 01:28

Arne Henriksen:

Starter= Startmotoren Kommutator = koppar rillorna på sjelva ankeret i startmotoren (den roterande delen i startmotoren.) OK? Arne
Hans Bäckström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 01:28

Hans Bäckström:

Hej. Hade samma symtom på min 3GM, uppstod efter flera år av felfri funktion. Terapi i form av mellanrelä botade åkomman.