Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
stängde av dieseln fel

magnus:

..med nyckeln i st f med 'wirern'. Detta resulterade i att temp-larmet nu inte ljuder vid uppstart av motorn. Hur åtgärdar jg detta? Är det en säkring som har gått eller nåt allvarligare. Har en 20 år gammal Yanmar 3-cyl.

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Kan Du "meila" ett schema på motorns elsystem? Jag har en Yanmar från 1991. Börjar alltid med att slå av nyckeln när jag stannar motorn. Detta för att slippa höra varningssummern. MVH Dick
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:15

Roger Ryberg:

Dick, detta förvånar mig något. Jag antar att du har en växelströmsgenerator och jag har alltid trott att den kan ta skada om den går mot en öppen krets, att stora spänningar kan byggas upp över dioderna. Men det kanske är ytterligare en feluppfattning man släpat med sig genom livet. Hälsn, Roger
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Jag var nog något otydlig. Jag avsåg nyckeln på motorpanelen. Via den strömförsörjes motorpanelen på min Yanmar d.v.s. laddningslampan och olika varningslampor. Batterifrånskiljarna är givetvis tillslagna. Drar jag inte i stoppknappen fortsätter motorn att gå och generatorn laddar. Däremot fungerar som sagt inte varnings-funktionerna och laddningslampan tänds INTE om generatorn skulle sluta att ladda. Nu har jag bara beskrivit vad som gäller för min Yanmar och vanligen också många andra smådieslar. Bifogar några principschemor på växelströmsgeneratorer. Shemorna är förtydligade sedan 06-10-23. MVH Dick
Bifogade filer