Hoppa till huvudinnehåll
classe
Senast inloggad: 2020-08-14 - 19:31
Slabb vid filterbyte

Claes Berglund:

Någon som har tips på hur man gör byte av olje- och bränslefilter mindre slabbigt? Vid borttag av bränslefiltret rinner ganska mycket diesel och trots att jag tömmer oljetråget rinner det motorolja när jag tar bort oljefiltret som är monterat på sidan av blocket.

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:06

Gunnar S:

Att man monterar smörjoljefiltren liggande på så många motorer överstiger mitt förstånd! Den enda chansen är att försöka hitta någon behållare att lägga under som passar. I mitt fall funkar t.ex de grunda baljor som följer med djupfrysta kräftor perfekt att ställa under smörjoljefiltret och jag byter numera utan att spilla en droppe. Att tömma och byta de vanliga CAV dieselfiltren brukar jag göra med 3 l fryspåsar (dubbla för säkerhets skull)som man trär över efter att ha tömt behållaren så gott det går i en balja (typ glass-BigPac). Däremot, sekundärfiltret på min motor (Perkins) går inte att byta med vare sig balja eller plastpåsar. Det blir en jättehög med gamla trasor iklämda under och runt innan filtret lossas.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:06

Lars-Göran Sandgren:

..är kanske att skära ut sidan på en enliters, fyrkantig plastflaska för motorolja, jag tror att det är Castrol. Då får man ett kärl med skvalpkanter som går att tömma genom ordinarie flaskhals när korken skruvats av.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:06

Björn J.:

Jag brukar under oljefiltret lägga en oljesugare i fibrex inköpt av SSRS. Om den inte blir allt för genomdränkt får den sedan ligga kvar i kölsvinet. http://ssrs.brandstore.net/Product/Product.aspx?id=4856&MenuID=443 Oljesugaren är fastknuten i en lina för att lätt kunna fiskas upp ur kölsvinet. Bränslefiltret har jag monterat på sådant vis att det går att ställa en liten sylthink inunder, från Önos tror jag. Dieselsöl blir det då inget av i båten.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:06

Magnus:

Proceduren att byta oljefiltret är ju att först tappa ur eller pumpa ur gammal oja från oljetråget. Sen gör man ett hål nedtill i framkant av det gamla oljefiltret, och ett litet avluftninshål upptill, så att filtret kan tömmas på olja. Det är lätt att få in ett litet tråg (t.ex. en halv oljeplastdunk) under filtret för att samla upp oljespillet. När filtret är tömt blir det inte mycket spill nr man skruvar ur det.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:06

Anders:

Nu kanske det inte är direkt överförbart i detta fallet, men man kan tydligen flytta på oljefiltren om man har maskinell utrustning för det. Den här bilden visar ett exempel: http://klotterplanket.marinan.com/customer/discarc.nsf/7160bb39bae031b7c125709f00310d47/b011b1dd146416e2c12572360059899c/$FILE/Pump-1.jpg Motorn i det här fallet är en Volvo 850-motor, alltså den 5-cylindriga aluminiummotorn, som har marinkonverterats.