Hoppa till huvudinnehåll
chrnilsson
Senast inloggad: 2024-04-11 - 17:18
Seg start MD22P

Christer Nilsson:

Har en ca 8 år gammal HR med motor som har börjat starta segt, dvs jag tycker att motorn dras runt långsammare än tidigare vid start. Batteriet var gammalt höll och spänningen dåligt så jag bytte det, men det har inte blivit mycket bättre. Jag har skruvat åt anslutningarna och har vaselin på. Då jag vrider om startnyckeln så sjunker späningen över batteriet med 1,5V då glödstiften är i funktion. Är det ett normalt spänningsfal för 4 glödstifr? Då startmotorn går igång sjunker spänninge till under 8 V men med 1,8hk startmotor blir starströmmen över 100A så det är kanske inte så konstigt. Finns det något fel som är mer sannolikt än något annat? Hälsnigar Christer Nilsson

StefanK (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 14:04

StefanK:

Hej Christer! Jag tycker att du ska ta loss startmotorn o kolla upp den på en typ Bosch-verkstad. Stefan K, ordf. BTN
Joakim (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 14:04

Joakim:

Håller med. Ta loss startmotorn och kolla solenoiden. Fick bogsera min pappa i sommras efter att solenoiden helt lagt av. Felet för honom började på precis samma sätt.
chrnilsson
Senast inloggad: 2024-04-11 - 17:18

Christer Nilsson:

Det händer att motorn inte stannar då jag vrider om nyckeln. Hänger detta ihop med startsolenoiden på något sätt? Christer
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Om motorn inte stoppar när du vrider av nyckeln (och den tidigare har gjort det) så är det troligen fel någonstans på vägen till eller på stoppsolenoiden. Den drar i ett litet reglage på bränslepumpen så att motorn inte lägre ger bränsle till spridarna. Startsolenoiden har inget med detta att göra. / T.