Jan Eliasson:
Hej! Jag körde fast i en sandbank i hemmahamnen i fredags. I samband med att jag försökte köra loss, skenade motorn och gick på olja en stund. Antagligen blev motorn rejält varm för expansionskärlet för kylvattnet släppte ut vatten. Jag fick även lufta ändå fram till spridaren. Efter denna hemska upplevelse ryker motorn svagt under gång och belastning. Den ryker inget (vad jag kan se) under tomgång eller obelastad på högre varvtal. Färgen på röken är blå. Vi ökande varvtal och belastning blir det mer rök. Vid rejäla gaspådrag blir röken svart. Motorn startar och går i övrigt som vanligt. Vid start blir röken svart, men det har den varit i några år. Vid oljebytet i höstas var jag noga med att kontrollera så att jag inte fyllde för mycket olja. Det hade tydligen inte hjälpt utan oljan låg nu vid det övre sträcket på stickan. Läget på motorn kan ha varit annorlunda vid oljebytet (utan mast och tom vattentank) än nu. Har nu sugit ur några deciliter för att hamna på en normal nivå. Nu undrar jag: Vad kan felet vara? Defekta kolvringar? Ventil? Vad skall jag göra? Kan man "glömma" det hela och köra glatt vidare under sommaren, för att fixa det hela till hösten? Om någon kolvring är skadad, är cylinderfordret då med största sannolikhet också skadat? Jag förmodar att motorn måste ur båten vid byte av cylinderfoder? Mvh Jan Eliasson och B31:an Aquack
- Logga in för att skriva kommentarer
- 80 visningar