Björn:
Tack för alla kloka svar angående den öppna vakuumventilen; det blir definitivt en sådan. Tänker låta tillverka en i rostfritt för montering på den rostfria maststöttan ovanför motorrummet (Maxi 95) så att VP:s minimikrav på 50 cm ovanför vattenlinjen kan uppfyllas. Med folietejp på kylvattenslangarna så blir det kanske inte så anskrämligt… Hans Svedbergs initierade svar gjorde mig dock betänksam beträffande risken för vattenintrång via avgasslangen. Vattenlåset skall monteras på den lägsta punkten och så nära motorn som möjligt men på Maxi 95 låter sig detta inte göras. Jag håller på att installera en VP D1-30 och eftersom jag redan råkat ut för en vattenfylld motor (tät vakuumventil?) vill jag göra allt rätt denna gång. Med en öppen ventil kommer jag att känna mig lugnare men sedan är det ju detta med vatten i avgasslangen… Jag bedömer att avgaskröken är ca 10-15 cm under vattenlinjen. (Antagligen något lägre än på den gamla MD 11:an) Slangen sjunker sedan nedåt ca 35 cm för att sedan på en sträcka av 4 meter till slut stiga upp till vattenlåsets anslutning ca 30 cm över vattenlinjen. Efter vattenlåset följer en rejäl svanhals på ca 100 cm. Avgaserna lämnar sedan båten ganska exakt i vattenlinjen. Det kan följaktligen bli stående mycket vatten i slangen, som vid sjögång möjligen kan leta sig in i motorn. Kan man leda avgaserna i en svanhals i omedelbar anslutning till avgaskröken? Det lär finnas något som heter ”riser” som skulle ge en svanhals på 126 mm. Jag skall självklart kontakta min återförsäljare i ärendet men kanske finns det någon på detta utmärkta forum som kan bidra med sin kunskap? Mvh Björn, självklart medlem i Sxk
- Logga in för att skriva kommentarer
- 1329 visningar