Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Rensning av kylkanaler?

Georg:

Jag funderar att montera en MARTEC färskvattenkylning på min 30 år gamla Yanmar YSE8G (20 år i Vänern därefter 10 år på Västkusten). Motorn sitter i en Compis segelbåt. Måste man rensa kylkanalerna mekaniskt eller kan man på något vis lösa upp ev. saltbeläggningar. Skulle helst vilja slippa ta ur motorn ur båten och slippa ta isär en väl fungerande motor. Räcker det att sätta ett filter i motorns kylvattenkrets?

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Stefan K:

Hej, ett sätt som används för att rengöra kylkanaler och kylare är att varmköra några timmar med en inblandning av maskindiskmedel. Det är ett bra sätt att fräscha upp kylsystem. Din motor är ju sjövattenkyld o man får då arrangera så att kylvätskan återcirkulerar via en mindre tank som sedan är kopplad till kylvattenpumpen. Det går nog att köra "kranvatten" direkt på avgaslimpan så att avgasslangen blir kyld så tillfälligt. Jag tror ändå att mekanisk rengöring är att föredra eftersom det säkert finns masa rostavlagringar som inte löses upp/försvinner av maskindiskmedel. Det kanske ändå är dags att renovera topplocket efter 30 år? Seglarhälsningar Stefan K, BTN
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Anders:

På någon båtsida har jag sett hur en händig person satte en cykeleker i borrmaskinen. Med den körde han runt så mycket han kom åt. (Man får kanske en liten föraning om att det går åt många ekrar?) Men han hade tagit ur och plockat isär motorn så mycket som gick. Maskindiskmedel innehåller ju till stor del kaustiksoda, så det torde gå lika bra. Tänk på gummihandskar och skyddsglasögon oavsett vilket medel du väljer. Gäller även med cykelekrarna.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Roger Ryberg:

Man skall skapa en slamfälla i sötvattensdelen om man byter från sjö- till sötvattenkylning, borde stå i monteringsanvisningarna. Det är en blindtarm, där skräp kommer att samlas och som du kan tömma. Volymen får inte vara för liten. Efter några år kan du ta bort den om du vill.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Georg:

Bra tips hittils. Tack. Hur ser en slamfälla ut? Var skalll den sitta? Hur stor bör den vara - mitt kylsystem är på c:a 2-3 liter. Stellan, Anders, Roger och andra, har ni fler tips?
Roger (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Roger:

Skälet är att glykolen kommer att lösa upp de avlagringar som finns i alla kanaler och som du omöjligen kan komma åt med mekanisk rengöring. Och detta kommer normalt att hålla på i flera år. Jag gjorde detsamma med en Yanmar 3GM för många år sedan. En slamfälla gör du av ett T-rör av ej för klen dimension, säg 1", montera slangsocklar i två och en rörstump eller nippel och muff i den tredje. Denna skall peka nedåt och du avslutar den med en kulventil, så att du kan tappa av grumset. Monteras egentligen var som helst i sötvattensystemet. Den grova dimensionen gör att flödeshastigheten minskar och partiklar hinner sjunka till botten. Samma princip som en vattenfälla i bränslesystemet.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Att sätta på en färskvattenkylning på en så gammal motor är inte helt enkelt. Ovanstående tips kan givetvis göra en hel del till för att rensa motorn från skräp, men det är inte säkert att det räcker. Jag skulle sätta på en på en 20 år gammal VP 2003, och det gick inte att rensa kanalerna utan att demontera motorn. Det slutade med att jag fick lyfta ur den och skicka in den på renovering. Två varvsgrannar har försökt att rensa själva, men när motorn kom i sjön så fick de varmgång och fick lyfta ur motorerna i början av säsongen. Det blev flera månaders stillaliggande innan någon verkstad fick tid att förbarma sig under högsäsongen. Så ta en funderare på renovering, som ovan nämns så kan toppen behöva renoveras efter så lång tid.
Berra
Senast inloggad: 2011-05-11 - 19:27

Lars Eisjö:

Frågan är vad man vill uppnå. Om det är att öka motorns livslängd så betänk följande: Gamla y-motorer från yanmar håller i evighet om de sköts bra, förutom toppen, som kan rosta. Vill man att motorn ska fortsätta fungera många år till kan man kontrollera toppen, är den rostig är det bara att köpa en ny så håller motorn 20 år till, blocket är mycket kraftigt, byggd som elverk för landsbygden, inte ursprunligen en båtmotor. Så för y-motorerna är sötvattenskylning inte det bästa, de kan börja koka och de håller ändå, om toppen hålls efter. Kanske vill man ha sötvattenskylning för att få extra värme. Med hänvisning till ovanstående är det nog bättre att låta bli.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Georg:

Intressant. Varför kan de börja koka med sötvattenskylning, om de inte kokar redan nu?
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Georg! En färskvattenkyld motor är betydligt känsligare för "kylningsstörningar" i och med att; - Temperaturen på inkommande kylvätska är betydligt högre än temperaturen på inkommande sjövatten(vid sjövattenkyld motor)underförstått då att kokning kan uppstå mycket snabbt. - Motortemperaturen är högre (termostat med 15-20 grader högre öppningstemperatur än på en sjövattenkyld motor)underförstått att det är "närmare" till kokpunkten. - Kylsystemet måste vara trycksatt (för att höja kokpunkten). Minsta läckage innebär kokning. - Elektriska kylväteskepumpar(Martec/Sendure) kan stoppa vilket ger ett mycket snabbt kokningsförlopp. Mycket vanligt med glappkontakt i flatstift och kassa hängsäkringar. Här måste man ha 100% full koll på att cirkulationspumpen alltid fungerar. Generellt kan man säga att en motor som direktkyls med kallt sjövatten kan ha riktigt taskig cirkulation p.g.a. "halvtrasig" impeller sjögräs, rost o slam men ändå fungera bra. En F.V. kyld motor tål inte några halvtaskiga impellrar, sjögräs i värmeväxlare och motorns invändiga kylkanaler måste vara helfräscha/ha full yta. Håller med Lars E. det är bättre att låta bli att efterkonvertera en så gammal motor (oavsett om den heter Yanmar eller Volvo Penta) med ett system med elektrisk kylvattenpump. Vill man absolut ha värme från motorn så kan man ju konvertera motorn ändå, men man ska vara medveten om riskerna med ett 12V Martec/Sendure system. EN enda överhettning raserar ju hela dieselmotorns tänkta livslängd. Tror att det är klart mer vettigt att köra motorn som det var tänkt(=sjövattenkyld) för 30 år sedan, och byta till en modern dieselmotor som är originalbyggd med ett F.V system på sikt. Stefan Kindeborg, ordf. SXK Båttekniska Nämnden BTN
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Georg:

Jag läser era goda råd. Vad jag är orolig för är att motorn rostar sönder. Är ett vettigt alternativ att montera sötvattenskylning enligt era goda råd samt att behålla den gamla termostaten på c:a 40 grader?
Lars K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Lars K:

Hej Georg, så körde jag i flera år på en VP MD2. Fungerade alldeles utmärkt, du får förmodligen inte optimal förbränning men det har du i så fall inte nu heller. Efter en incident med en ärjad säkring kontrollerade jag alltid att den elektriska cirkulationspumpen gick vid tändningstillslag innan jag startade motorn. Så vitt jag vet går den båten på samma sätt fortfarande på detta sätt 10 år senare. /Lars
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Björn J.:

En gång för en massa år sedan rensade jag en Martec sötvatttenkylare, en sån där med många tuber på en redan då jättegammal MD2:a, Jag ställde den i duschen i en stor hink med en svag lösning med kaustiksoda, kanske inte så hälsosamt, men det löste skiten, dessutom vidtog jag mekanisk rensning med en sådan där grövre nylontråd tillhörande en gräsröjare. Även den motorn med samma kylning funkar än idag, visserligen efter nåpgra fler rengörningar. Det som hände var att motor och kylare blev varma, slangen till expansionskärlet mjuknade och lossade, och kölsvinet fylldes med kylvatten. Kaustiksoda kanske fräter en del på tuberna, kanske det finns hälsosammare lösningar? Högtryckstvätt med varmt vatten?
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:12

Stefan:

Georg, det är "mycket järn" i gamla motorer som är byggda för sjövattenkylning. Det märks om inte annat på vikten jämfört med nyare motorer. Jag skulle inte inte konvertera motorn med ett system som har en elektrisk 12V cirkulationspump. Remdriven dito är definitivt att föredra. Stefan