Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Reglage Volvo Penta D1-30

Björn Ekberg:

Har en ny segelbåt med en Di-30 motor. Har problem med reglaget. Svårt att hitta neutralläget, ibland ligger back/ fram kvar trots att man tror att man har neutralläge. Reglaget trögt och det krävs ansenlig kraft för att rubba det. Klubbkamrat som har en Bavaria har samma problem. Han har lagt ut en fåga på Bavariaklubbens hemsida. Efter 6 timmar hade 7 st. anmält samma problem. Vad göra. Något för SXK att ta upp med Volvo?

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Jag bytte till en D1-30 förra sommaren (-07) och har kvar det gamla reglaget från 1987. Har inte haft några problem den motorn. Men det kanske inte är där felet ligger, utan i reglaget. Hade en MD7-B för några år sedan, med Volvo-reglage som var väldigt trögt. Fick den att bli lättväxlad igen genom att justera den friktionsskruv som sitter på undersidan av reglaget (om jag inte minns fel under den utvändiga plastkåpan). Om det förhindrar att växeln ligger kvar i drivläge när man (tror att man) lagt in friläget vet jag dock ej. Kolla också att wirarna inte ligger i kläm eller i för tvära böjar.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, har också en D1-30 med ZF S-drev typ 130, lev 2006. Växling är lite trögare jämfört med vår tidigare Volvo-P 120 drev, men inget som är något större problem. Varför inte kontakta den som du köpt båten av? Du har ju 2 års garanti. Seglarhälsningar Stefan K, BTN