Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
propeller/varvtal

Jocke:

Hej på er. Jag får inte upp min motorn i vad jag tror rätt varvtal. Det är en ca 12 meter lång stålbåt som väger ca 7 ton. Enligt förra ägarn så satt det en 240 hk utan turbo i båten förut, vilket han bytte till en 145 hk med turbo... Vad jag förstår så ska den ha ett varvtal på ca 2500 rpm då man maxar och ca 2000 rpm under march gång (allt gäller så klart under belastning) Tyvärr så orkar den inte upp till mer än 1300 varv, då den enligt loggen gör ca 9 knop. Nu är jag inte ute efter att jaga knop, utan ekonomi och minimera slitaget på motorn... Jag gissar att det är samma propeller på som innan motorbytet (har ej tagit upp båten på land) och kan den i så fall vara för stor för den "nya" motorn? Hur stor propp "bör" det sitta på en icke planande båt av min typ (typ Steel Lady) med en 145 hk turbo? Finns det någon tabell eller liknande så att man kan räkna hur stor den bör vara och vad tror ni, är det proppen det hänger på? Jag vore ruskigt tacksam för ALLA tänkbara tips. Jocke

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Enklast är att kontakta ett av de främsta företaget i Sverige för dessa problem: Leemhuis Marinkonsult i Hallstahammar. Tel: 0220-15040. De har stor erfarenhet och därtill produkter.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:57

Roger Ryberg:

De faktorer som betyder något vid beräkning av propeller är axelvarvtal, axelhästkrafter, önskad fart, önskad typ av propeller och båtens form(-motstånd). Sedan kan man gå in i kurvor eller tabeller, det är inte så konstigt (eller så frågar man företag som säljer propellerar). Av detta förstår du att din fråga inte har något svar.
Sten Rydberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:57

Sten Rydberg:

Ett annat förslag är att kontakta Sleipner AB i Stömstad, www.sleipnerab.se . Tel: 0526-62950. De kan säkert hjälpa dig.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:57

Seawolf:

En för stor propeller (helst en som har lite för mycket stigning men rätt diameter) ger i princip bättre bränsleekonomi vid måttlig marchfart. Men det leder till att man inte får ut maxeffekt av motorn på fullgas/fullvarv. Men eftersom motorn varvar lägre vid ett visst effektuttag (=viss fart) så går den då billigare. I ditt fall är ju propellern alltför för stor. Du får antagligen ut c:a 60% av din maxeffekt (60% av 145 hp) med ditt låga varvtal. Om du får upp effekten till motorns max 145 hp så lär båtmaxfarten gå upp några knop till, säg 11 knop. Det som är intressant kan vara att reda ut vilken storlek din nuvarande propeller har, samt vilken redultionsväxel backslaget har. I vissa fall finns det olika utväxlingar till ett backslag, och det kan vara billigare att byta detta än en propeller....dessutom är det ofta så att en större, långsammare propeller får högre verkningsgrad än en mindre som snurrar fortare.