Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
Propellertätning

Tobbe O:

Hej. Jag har en läckande propelleraxel på min L28. Packboxen är en messingspackbox med talgfläta. Tror det är Volvo Penta del. Jag behöver byta denna fläta då den är ca 30 år och gnisslar (från och till). Tror inte det är fel på ett det yttre vattensmorda (gummi)lagret då jag inte kan känna något glapp i axeln. Är det någon som har erfarenhet av denna typ av packbox som kan förklara hur man gör. En sprängskiss skulle vara till stor hjälp. Vill ogärna börja med jobbet innan jag vet hur det funkar då placeringen är (mycket) svåråtkomlig. Tack i förhand Tobbe

Bifogade filer
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 05:59

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Båten förutsätts vara på land. Man bör ta bort packboxen från axelhylsan eftersom den gamla flätan kan vara hårt sammanpressad och svår att få bort efter det att man tagit bort den främre muttern. Ett alternativ är att Du byter till en något modernare packbox med tre simmerringar i stället för en fettsmord fläta (se t.ex. Hjertmans katalog, c:a 1000 kr). Denna typ av packbox har visat sig fungera bra. Ev. bör den korta tjocka slangen mellan packbox och axelhylsa bytas samtidigt.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 05:59

Hans Brolin:

Hej, Byt hela axeltätningen mot en utan fett. Jag har gjort det på alla (=2 :-) ) mina båtar och inte ångrat mig en sekund. Titta på PSS som säljs av Centerline/Leemhuis marinkonsult eller Manecraft som säljs av Rodahl Marin i Lidköping. Volvos "gummihylsa" sägs också fungera bra.
Tobbe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 05:59

Tobbe :

Hej Ulf. Jag får tacka för ditt svar. Alternativet att byta till en annan tätning vill jag helst undvika då jag gärna vill slippa att avmontera axel (och roder, ett tungt åbäke). Tror jag försöker att byta fläta. Är det något jag bör tänka på? Tex flätans längd, skall den fettas in innan montage, m.m. Mvh Tobbe
Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 05:59

Ulf Bergenlid:

Den nya flätan bör infettas. Som sagt är jag rädd att det kan bli besvärligt att få bort den gamla (med någon spetsig tång e.d.). Det kan vara lämpligt att samtidigt kontrollera uppriktningen av motorn eftersom gummifötterna kan ha sjunkit ihop.
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 05:59

Peter:

Hej Tobbe, jag hade samma problem i min L32:a, det droppade oavbrutet från propelleraxeln, så pass mycket att jag inte vågade lämna båten utan tillsyn mer än max en vecka under hela förförra sommaren. Jag skaffade en bit ny talgfläta, det måste vara bland den billigaste båttillbehöret jag någonsin köpt. Det var inte svårt att byta, den gamla fanns inte alls kvar, eller var så hoppressad att den inte märktes. Jag måttade den nya runt propelleraxeln, skar till i lämplig storlek och pressade den på plats med hjlp av propelleraxelfett. Jag kikade lite på spränskisser i Volvo Pentas tillbehörskatalog, men det var inte krångligt. Skall se om jag hittar rätt katalogsida, alltid hjälper det något. Funderade också på att byta hela tätningen, men är glad att jag avstod, eftersom det här helt avhjälpte problemet. På sikt bör man kanske byta, men jag skjuter gärna den tusenlappen + besväret på framtiden ett par säsonger.
Tobbe O (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 05:59

Tobbe O:

Hej Peter. Får tacka för svaret. Bytte flätan i helgen. Det var inte svårt men pilligt och trångt. Får väl se om den är rätt spänd när jag sjösätter. /Tobbe