Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Propellern sitter fast...

Björn J.:

Hjälp! Jag får inte loss propellern. Har dragit sönder två avdragre. En hydraulisk "spridare" som drar isär 2,5 ton flyttar bara motor, backslag och prop.axel. Värme hjäler inte heller. Jag tror att prop. lossat litet på propaxeln, vridit sig några grader och att den lösa kilen i spåren bildat ett nytt spår inne i navet. Vid något tillfälle har jag trott att jag tappat propellern efter en hamnmanöver, med kraftig backgång, men fått "fäste" igen då jag gjort en kraftig framåtmanöver. Kännts som om prop. roterat fritt på axeln och sedan fastnat igen. Har upptäckt att mutter plus kontramutter lämnat någon millimeter fritt till prop.navet, samt att saxpinnen (hängslen + livrem) blivit deformerad. Måste jag ta till vinkelslipen, eller måste jag demontera hela axeln? eftersom jag vill ha grundproblemet (!) avhjälpt då prop. blivit lätt skadad av den "akuta landhöjningen". Känner mig nu lätt desperat då det börjar närma sig sjösättning. Propellern är en Mikado som sitter på en VP axel, jag är inte övertygad om att konerna stämmer överens.

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Björn Risken är som du redan anar att kilen har stukat kilspåret i propellern (och/eller axel). Jag skulle dra ut axel med propeller och ta med "paketet" till en marinverkstad. Om spåret är stukat, konan fel och bladen skadade så kan reparationen kosta nästan lika mycket som en ny propeller.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:22

Björn J.:

Tack för det Kjell! Ja det få bli så. För att få bort prop + axel måste rodret + hjärtstocken demonteras, och för att få bort dessa måste en grop i marken grävas... Men med våren skall ju ändå trädgårdsarbetena inledas... kan bli så att försäkringsbolaget kontaktas för det ekonomiska upplägget.