Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Problem med sötvattenskylning

Bo Forsberg:

Jag har en eftermonterad Martec sötvattenskylning på min MD11C. Efter helrenovering av motorn i vintras återmonterades sötvattenskylningen men den har sedan inte fungerat så bra. Problemet är att vätskenivån i expansionskärlet inte stabiliseras. Kärlet är monterat utanför motorrummet så det är lätt att kontrollera. Jag har steg för steg uteslutit möjliga felkällor enligt följande: 1. Alla slangar och slangförbindningar har kontrollerats och är täta. 2. Cirkulationspumpen fungerar OK. 3. Värmeväxlaren har provats av tillverkaren och är felfri. 4. Avgaslimpan har täthetsprovats på motorverkstad och är felfri. 5. Ingen fuktighet eller synligt läckage kan iakttas på motorn, värmeväxlaren eller i motorrummet. Det ska tilläggas att anläggningen håller motortemperaturen på rätt nivå. Det är bara det att glykollösningen försvinner -- någonstans. Jag har också provat med återkommande körningar och efterfyllningar ifall det är luftfickor i systemet som är boven. Men luftfickorna måste väl ta slut någon gång? Förslag?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:26

Magnus:

...hemska tanke. Du verkar ju ha uteslutit allt utom att kylarvattnet försvinner in i motor. Ryker den?
Håkan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:26

Håkan:

Hej Jag hade samma problem det försvann vatten, prov tryckte systemet det tog flera timmar innan trycket sjönk kunde inte se någon läcka. Felet var värmeväxlarn som läckte igenom, vattnet följde med avgaserna, med en pump och manometer går det att prov trycka själv. Håkan
Bo Forsberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:26

Bo Forsberg:

Eh...glömde skriva in i felkällelistan att motorn startar som en blixt och går som en iller efter renoveringen. Ingen rök och ingen missfärgning av motoroljan som kan tyda på vatteninträngning.
Olle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:26

Olle:

Jag hade exakt samma fel på min motor med Martec eftermonterad sötvattenkylning,hittade inte någon läcka,men efter kontakt med Martec så skickade dom en ny värmeväxlare och detta löste problemet. Troligen fanns en minimal läcka i värmeväxlaren,som enbart fanns när den nådde full arbetstemp.
Staffan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:26

Staffan:

Jag hade samma problem med min MD 17. Efter att ha krupit runt hela motorn för att undersöka alla tänkbara läckagepunkter låg jag vid brygga med motorn igång några timmar och läste av vätskeförlusten löpande. I mitt fall visade det sig vara en spricka i topplocket, vilket var oreparerbart. Dessutom vägrar Volvo att längre tillverka topplock som reservdel eftersom de hellre vill att man skall köpa en ny motor. Vi lyckades hitta en begagnad motor och gifta ihop den med vår för att lösa problemet - en inte så billig lösning.