Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Placering av propeller

Kjell-Göran Bergendahl:

Hej, Vi har en Albin Viggen med utombordsmotor. Nyblivna men entusiastiska båtägare !!! Jag skall byta motor nu till våren och montera ett kraftigare motorfäste. Propellern på förra motorn kom upp i luften ibland vid sjögång och jag funderar på att montera nya motorn lite lägre. Hur långt under vattenytan är det lämpligt att placera propellercentrum ? MVH Kjell-Göran

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

För att någon läsare av Forum skall kunna svara på frågan kan det vara klokt att ange nya motorns fabrikat och typ. Annars brukar aktersnurrors tillhörande handbok ange mått för djupmonteringen. Det kan också vara av vikt för kylvattenförsörjningen och avgasutblåsningen.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:53

Sambal:

1. Se till att du köper en snurra med lång rigg, avsedd att användas på segelbåtar. 2. Jag tror att du i princip kan placera motorn så att halva riggen är under vatten i normalläge. Då har du marginal åt båda hållen. 3. Men tänk på att du måste kunna få upp hela riggen inkl propeller ur vattnet när du inte använder motorn! Det avgör förmodligen hur lågt det går att sätta den. 4. En annan sak att betänka är hur det går att starta motorn om du sätter den extremt lågt. Om du startar med startsnöre måste du försäkra dig om att du kan dra det uppåt och inte bara framåt. Jag hade samma problem som du på en tidigare båt. Jag lyckades montera ett litet brytblock i motorkåpans framkant för att kunna dra snöret uppåt. Det fungerade bra i de 15 år vi hade båten. Sen var jag också tvungen att förlänga gasreglaget med ett plaströr som jag trädde utanpå det ordinarie. Samma sak med växelspaken. Annars är man ju tvungen att klättra utanpå båten för att kunna manövrera motorn om den sitter långt ner. Lycka till! Förresten, se till att du köper en motor med eluttag så du kan ladda dina batterier när du kör. Eller åtminstone ge ström till lanternorna.
IH (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:53

IH:

Tyvärr så finns det inga absoluta sanningar i detta ämne. Lång rigg är inte alltid det bäst. Tänk på att små segelbåtar är känsliga för vikt långt akterut och att en lång motor måste fällas ut längre vilket betyder mer vikt längre bak vid segling. Dagens 4-taktare är ofta tyngre och detta verkar också i fel riktning. Lösningen på att propellern går i luften kan lika gärna vara att skaffa en större propeller som driver båten bättre och behåller greppet. Det kan alltså vara bättre att gasa på och på det sättet få ned hela aktern vid motorgång. Det bästa är om man kan prova olika motorer. Lättare ar nästan alltid bättre. Rätt propeller är oftast det viktigaste. Tänk också på att det är svårt att få ut värdet på en ny dyr motor om du vill sälja båten begagnad senare. Lycka till! Viggen är en trevlig båt!/IH
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:53

Kjell:

Har seglat Viggen många år och känner igen problemet. När jag böt motor blev det en lång rigg. Den nya motorn var på 6 hkr på propelleraxeln och var mer än tillräcklig. Jag använde aldrig full gas. Den nya motorn vägde ca 30 kg vilket kändes som lite väl mycket på akterspegeln (den tidigare vägde hälften). Om du har orginalfästet går det att hissa motorn upp och ned och därmed trimma höjden. I lungt vatten räcker det med att kavitationsplattan är strax under botten men vid grövre sjö får sätta motorn lite djupare. Med lång rigg kunda jag köra motorn i högsta läget korta bitar t ex när man skulle in och ut ur hamnen. För att fälla upp motorn måste den vara i högsta läget Annars tar motorkåpan i och växelhuset hamna i vattnet. Ett enkelt block kan hjälpa till för att hissa upp motorn. Trimma vinkeln så att motorn (riggen) är vertikal. I bilden syns motorn upphissad i högsta läget
Bifogade filer