Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Orolig gång

Torsten Bremer:

MD5B: Lätt startad motor jämn gång efter ca: 15-20 minuter sjunker varvtalet (tappar fart) det käns som motorn går trögt efter en stund åter går den till normalt. felet upprepas igen men nu sjunker varvet markant motorn stönar (låter som en tändkula) har frikopplat motorn ökat gaspådraget motorn ökar men går inte upp i varv ordentligt. Vinter service med olja, oljefilter och bränslefilter som vanligt varje år. Problemet uppstod med nytt bränsle.

Janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:32

Janne:

Gissar på för mager diesel, prova med någon procent motorolja i bränslet. Inspruningspumpen behöver mörjning.
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Jag hade samma problem. Bytte bränslefilter, sen var det OK. Jag tror att du har fått vatten i bränslet som gör att pappret i filtret sväller.
Klas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:32

Klas:

På www.drevia.se (Tips/FAQ) kan man läsa följande: Det är alltid oljebolagen som är ansvariga för att rätt mängd tillsatser finns i bränslet med avseende på tändförmåga, smörj- och köldegenskaper. Volvo Penta tillåter inte användninga av andra bränsletillsatser eller tillsatser av andra typer av bränslen. Volvo Penta tillåter ingen efteriblandning av tillsatser eller andra bränslen i tanken. Delar Jörgens uppfattning. Kontrollera att du inte har vatten i vattenavskiljaren. Dränera i annat fall tanken eller töm med hävert. Settla bort ev. vatten innan du häller tillbaka dieseln. Dränera också vattenavskiljaren en extra gång. Byt bränslefilter enl. Jörgen. Meddela gärna ev. fram- eller motgångar här... Lycka till.
Ander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:32

Ander:

Hade ett liknande problem: En VP2020 gick fint upp till 2600 varv. Därefter tröttnade den vid gaspådrag. I bland sjönk den ner till tomgång vid marchfart. Den var allmänt konstiog i sing gång. Full tank gjorde att motor gick bättre och problemet inte dök upp så mycket. Byte av filter gjorde ingen skillnad. Trodde det var smuts i tanken. Då ingen lucka fanns på denna öppnades tanken. Ingen direkt smuts sågs. Tanken svetsades ingen (fast nu med manlucka och annan suganordning. Problemet kvarstod. Koplade bort hela tanken och filter, dvs körde direkt från en dunk så nära motorn som möjligt. Nu funkande det fint! Vad var då felet? En gängad koppling där olika gängor tvingats in i varandra. Vid stor bränsleförbruking sögs det in små mängder luft i bränslet! Luftinsuget ökade då nivån i tanken var lägre än nivån på kopplingen. Ett sätt är således att köra motorn från en dunk och koppla bort allt som kan vara fel. Flytta sedan genom systemet. Lycka till!
Kalle Willborg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:32

Kalle Willborg:

Jag hade samma oförklarliga varvtalspendlingar i våras. Motorn blev även mycket svårstartad MD6A Visade sig vara luftläckage i både grovfiltrets avtappningskran samt att luftningsskruven i finfiltret läckte