Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Motorinstallation

Per Mårin:

För 3 år sedan lät jag ett varv installera ny motor. Jag tyckte den vibrerade för mycket varför jag anlitade Drevia (auktoriserad VP-verkstad) som inte hittade någor fel. I somras tröttnade jag och lät Drevia titta igen, denna gång upptäckte de att motorn inte gick att justera rätt i "linjen" i förhållande till prop. axeln p.g.a. att motorbädden var 2 cm för låg i framkant. Det märkliga är att de menar att motorn ändå sannolikt hade varit i "linjen" 3 år tidigare, åtminstone fanns det inget möjlighet för dem att ha upptäckt detta vid detta tillfälle! Kan detta verkligen vara möjligt?? Kan det vara omöjligt att upptäcka att en motor var fel installerad p.g.a. för låg motorbädd?? Såvit jag numera vet görs väl denna kontroll enkelt med bladmått mellan flänsarna för växelhus och prop. axel?? Tacks. gott råd frän någon! Medlem 757038

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:49

Lars-Göran Sandgren:

Hej, Ja ett så stort fel som 2 cm borde man upptäckt. När axeln är centrerad i hylsan skall den peka i centrum på utgende axels fläns. Finjustering sker sedan precis som du skriver. Kan motorn ha sjunkit p.g.a dåligt låsta justermuttrar på tassarna? Har du en träbåt eller annan konstruktion som "sviktar"? Motorn skall ju justeras med båten i vattnet. Står den på kölen på land så kan motorbädden tryckas upp, men om 2 cm är rimligt kan jag inte bedöma. //LG
Per Mårin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:49

Per Mårin:

Tack för svar! Nej motorn kan inte ha sjunkit pga justermuttrarna och jag har en Najad 34 så plastkonstruktionen är rejält stabil, jag tror inte ens att kölen trycks upp nämnvärt på land. Jag anar väl att Drevia borde ha upptäckt detta precis som Du säger.//Per
Christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:49

Christer:

Hej Monterade ny Yanmar i våras i min båt. Och har fått nedan rekomendationen Efter en säsong bör man lossa på axeln från motorn och skjuta ihop dem löst för att snurra runt den och kontollera att det är samma mått där som när den monterades annars ska de justeras. Anledningen jag fick var att då gummit i tassarna kan sätta sig/sjunka ihop. Christer
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:49

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Ett alternativ, om det finns tillräckligt utrymme, är att installera en flexibel koppling mellan motor och propelleraxel. Ev. behövs ett trycklager på propelleraxeln. En flexibel koppling medger också att motorn kan röra sig mer fritt på sina mjuka motortassar.