Fredde:
Vänner, Jag har en NF-segelbåt med en VP MD2001, en cylindrig diesel. Jag köpte den förra våren och den var lite trög att starta, jag borde självklart varit mer misstänksam men men men... Med startgas har den gått att starta och när den väl går så går den jämt å fint. Nåväl nu i sommar så har den varit tjurigare och tjurigare på slutet så jag lämnade av den vid Micab på Lidingö. De tog kompressionsprov som är kring 12:1 mot börvärdet 20:1. De verkade hellre sälja mig en ny motor för 50+ och ville kanske vara så ärliga så att de tyckte att en 20 år gammal sjövattenkyld motor kanske inte är värd att repa. Jag kan väl tycka att det borde gå att ordna, vad har ni för tips`?? Mina tankar är att först lyfta enbart toppen och kolla ventiler, ventilsäten samt topplockspackning, samt kika ner i cylinderloppet. Om inte topprenovering fungerar och/eller om cyllen ser repad ut så får man väl ta ur hela paketet och hona om cylindern och byta kolv + ringar m.m. Vad tror ni? Vad annars kan man göra? Har ni andra tips eller råd?? Mvh /Fredrik
- Logga in för att skriva kommentarer
- 245 visningar